FANDOM

Islamska Republika Mauretańska (IRM) - państwo islamskie w Afryce Północno-Zachodniej położone nad Oceanem Atlantyckim.

Godlomauretania

Godło Mauretanii

Flag of Mauritania.svg

Flaga Mauretanii

Mauretania graniczy z Senegalem, MaliAlgierską Republiką Ludowo-Demokratyczną (ARLD) i Saharą Zachodnią. Zachodnią część kraju stanowi pobrzeże Oceanu Atlantyckiego. Mauretania podzielona jest na 12 regionów administracyjnych, 1 dystrykt społeczny oraz 44 departamenty.

W przeszłości Mauretania była kolonią francuską, niepodległość proklamowano 28 listopada 1960 roku.

Historia:

W starożytności tereny współczesnej Mauretanii zamieszkiwane były przez plemiona Bafour - przodków współczesnej czarnej ludności z grup etnicznych Soninke i Imraguen. W średniowieczu Bafour zostali w znacznej części wyparci przez koczownicze plemiona berberyjskie. W XI-XII wieku Mauretania, rządzona przez dynastię arabskich Almorawidów, była znaczącym państwem, potem podległa sułtanowi Maroka. W XV wieku na wybrzeżach powstały faktorie handlowe Portugalczyków, później także Holendrów, Francuzów i Brytyjczyków, którzy wzajemnie rywalizowali o wpływy w regionie. Od 1903 protektorat, a następnie kolonia francuska, od 1960 niepodległa republika. W latach 1978 i 1979 doszło do wojskowych zamachów stanu, w wyniku których władzę przejął Wojskowy Komitet Odrodzenia Narodowego. W 1984 roku do władzy, w wyniku zamachu stanu doszedł Maawija uld Sid'Ahmad Taja. W latach 80-tych XX wieku po raz pierwszy zniesiono w Mauretanii niewolnictwo, które nawet dzisiaj jest zjawiskiem powszechnym. Niewolnictwo przez ostatnie dzisiesięciolecia było legalizowane i odlegalizowane. Ostatnia odlegalizacja nastąpiła w 2007 roku. Istnieją służby i organizacje mające na celu zwalczanie niewolnictwa i pomoc byłym niewolnikom.

Geografia:

Większą część kraju pokrywa pustynia Sahara, która nie obejmuje terenów graniczących z Senegalem. Jedyną dużą rzeką, która nie wysycha jest rzeka graniczna Senegal. Najwyższe wzniesienie: Kidjat Idżdżil - 915 m n.p.m. Na południu kraju, w strefie Sahelu, częstym elementem krajobrazu są sawanny porośnięte akacjami (guma arabska). Ku północy stają się coraz suchsze, przechodząc stopniowo w pustynie.

Gospodarka:

Mauretania jest ubogim krajem rolniczym. Państwo to jest bardzo słabo rozwinięte (do końca lat 60-tych koczownicze pasterstwo), silnie uzależnione od pomocy zagranicznej (głównie francuskiej). Obecnie podstawą gospodarki jest rybołówstwo. Istnieje przekonanie że wokół wybrzeży Mauretanii, istnieją największe skupiska ryb w całym atlantyku, przez co wiele firm ma w tym kraju swoje łowiska. Roczne połowy morskie to ponad 90 tys. ton (głównie sardynki i tuńczyk). Na pustynii prowadzi się wydobycie surowców mineralnych. Mauretania posiada złoża rud żelaza, rud miedzi, złota i gipsu. W latach 70-tych i 80-tych wydobycie żelaza i miedzi było podstawą gospodarki Mauretanii. Od niedawna Mauretania eksportuje ropę naftową. Państwo z podmorskich złóż na swoim terytorium ma wydobywać 27 mln baryłek ropy rocznie. Dochody z eksportu będą sięgać 1,7 mld USD. Słabe rolnictwo rozwineło się jedynie wokół terenów graniczących z Senegalem. Uprawia się proso, sorgo, ryż i kukurydzę. Hoduje się bydło, owce, kozy. Mauretania eksportuje głównie ryby, ropę naftową i złoto, a importuje maszyny i materiały budowlane. Drogi poktyte asfaltem prawie nie istnieją, a jedyna linia kolejowa w kraju służy do transportu minerałów wydobywanych przez państwową spółke SNIM (pociąg korzysta tylko z jednego wagonu pasażerskiego). Prasa w kraju poza stolicą dociera z opuźnieniem, a wiele tytułów ukazuje się nieregularnie. Niewielu obywateli korzysta z radia, telewizji i internetu.

Islamska Republika Mauretanii jest członkiem organizacji międzynarodowych: Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ), Światowej Organizacji Handlu (WTO), Unii Afrykańskiej (UA) oraz Ligi Państw Arabskich (LPA).

Informacje

Dane podstawowe:

Prezydent Muhammad uld Abd al-Aziz
stolica Nawakszut
liczba ludności 3 250 000
powierzchnia 1 030 700 km²
język urzędowy arabski i francuski
religia dominująca islam
PKB całkowite 4,1 mld USD
PKB na osobe 1157 USD

Partie polityczne:

  • brak danych

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • nie istnieją

Armia:

Siły Zbrojne Mauretanii zostały założone w 1960. Dzielą się na: Wojska Lądowe, Marynarke Wojenną i Siły Powietrzne. W mauretańskiej pustyni kryją się bojownicy Al-Kaidy Islamskiego Maghrebu, którzy są zwalczani przez lokalne służby. Większość sprzętu pochodzi jeszcze z czasów ZSRR, choć wojsko korzysta także z uzbrojenia chińskiego, francuskiego i brazylijskiego. Duże ilości uzbrojenia kupowano używane lub otrzymywano w darowiznach.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Mauretanii:

Biografie:

Galeria:

Użytkownik:Dominikier35 17 listopad 2013 12:57