FANDOM

Mauser HSc - pistolet samopowtarzalny konstrukcji niemieckiej z okresu II wojny światowej. Strzelał amunicją 7,65 Browning.

Mauser HSc

Prace nad pistoletem trwały w zakładzie Mauser długo, a jego koncepcje się zmieniały. Model z krótkim odrzutem lufy (HSV 36) został w 1937 roku odrzucony przez wojsko i prowadzono dalej prace tylko nad pistoletem z zamkiem swobodnym konstrukcji Seidela. Ostateczny model otrzymał oznaczenie HSc, jako trzeci "c" model pistoletu Mausera z kurkiem zewnętrznym. W tym czasie firma Sauer zdołała wcześniej wejść na rynek z bardzo udanym pistoletem Sauer 38H, co zwiększyło konkurencję na rynku. W 1939 roku nowy pistolet był gotowy, lecz uruchomienie produkcji wstrzymywał Urząd Uzbrojenia (HWA) z powodu priorytetu produkcji wojskowej u Mausera. Ostatecznie broń trafiła do produkcji w 1940 roku. Po wojnie produkowano również wersję kal. 9 mm, przystosowaną do browningowskiego naboju 9 x 17 mm Short (7 nabojów).

Pistolet działa na zasadzie odrzutu zamka swobodnego. Posiada mechanizm uderzeniowy z kurkiem odkrytym i mechanizm spustowy z samonapinaniem. Jest zasilany z magazynka pudełkowego o pojemności 8 nabojów. Zamek po wystrzeleniu ostatniego naboju pozostaje w tylnym położeniu. Z lewej strony pistoletu znajduje się bezpiecznik skrzydełkowy.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe:

  • Państwo: Niemcy (III Rzesza)
  • Producent: ...
  • Typ broni: pistolet samopowtarzalny
  • Prototypy: 1937
  • Produkcja: 1940 - ?
  • Wyprodukowane egzemplarze: około 280 000szt.

Dane techniczne:Edytuj

  • Kaliber: 7,65 mm
  • Nabój: 7,65 x 17 mm SR Browning (.32 ACP)
  • Pojemność magazynka: 8 szt.
  • Długość: 165 mm
  • Szerokość: ...
  • Wysokość: ...
  • Masa całkowita: 0,569 kg
  • Zasięg skuteczny: 40 m
  • Prędkość początkowa pocisku: 290 m/s

Użytkownicy:Edytuj