FANDOM

Mi-26 (ros. Mи-26) - ciężki śmigłowiec transportowy konstrukcji radzieckiej, następca śmigłowca Mi-6.

Mi26

Śmigłowiec Mi-26

Śmigłowiec Mi-26 przeznaczony jest do transportu ciężkich ładunków do 20 ton lub 68 skoczków spadochronowych. Wersja pasażerska mieści 120 osób. Istnieją wersje medyczne oraz do przewozu paliwa. Mi-26 przewozi pojazdy nie większe niż 5 ton. Cięższe i większe ładunki podwiesza się na specjalnym haku. Przedział pilotów wyposażony jest w kamery pozwalające obserwować przestrzeń pod kadłubem oraz ładunek.

Konstrukcja duralowa, pólskorupowa, układ klasyczny z wirnikiem głównym i śmigłem ogonowym. Automatyka pozwalająca na automatyczne zwiększenie mocy jednego silnika w razie uszkodzenia drugiego z nich. Mi-26 fabrycznie nie posiada uzbrojenia. Jest pierwszym i jedynym śmigłowcem mającym ośmiołopatowy wirnik nośny.Wielołopatowy wirnik pozwala zamienić na ciąg dużą moc zespołu napędowego przy niezbyt dużej średnicy wirnika. Natomiast głowica do takiego wirnika stanowi duże wyzwanie konstrukcyjne z uwagi na ilość elementów sterujących jakie musi zawierać oraz z uwagi na potężne moce, jakie przekazuje.
Mil mi26 halo l2

Śmigłowiec Mi-26 należący do Armii Rosyjskiej

Mi-26 powstał na zamówienie ZSRR. Był używany w wojsku jak i lotnictwie cywilnym. Był eksportowany zarówno do krajów byłego ZSRR ale także do Indii, Chin, Laosu, Grecji, Meksyku i Belgii. Jednym z zadań Mi-26 było  zasypanie kopuły uszkodzonego wybuchem reaktora atomowego w elektrowni w Czarnobylu w celu ograniczenia emisji do atmosfery izotopów promieniotwórczych. Kabiny załóg śmigłowców, zostały doraźnie osłonięte płytami ołowianymi. Jednak wielu lotników zmarło na chorobę popromienną.
JHSV Austal-500px

Śmigłowiec Mi-26 Armii Rosyjskiej przenoszący na zawiesiu linowym samolot szturmowy Suchoj Su-22

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe:

  • Państwo: Związek Radziecki (ZSRR)
  • Typ śmigłowca: transportowy
  • Załoga: 5 osób + 120 pasażerów.
  • Prototypy:
  • Produkcja: ...

Dane techniczne:Edytuj

  • Silnik: 2 Łotariew D-136 po 11 400 KM każdy
  • Średnica wirnika: 32,00 m
  • Długość kadłuba: 33,72 m
  • Wysokość: 11,60 m
  • Masa własna: 27 240 kg
  • Masa całkowita: 56 000 kg
  • Prędkość maks: 295 km/h
  • Wznoszenie: ...
  • Pułap: 4 600 m
  • Zasięg: 800 km, 1 900 (z dodatkowymi zbiornikami)
  • Uzbrojenie: ...

Użytkownicy:Edytuj