FANDOM

Mi-4 (ros.Ми-4) - śmigłowiec wielozadaniowy konstrukcji radzieckiej. Druga konstrukcja Michaiła Mila.
Mi-4-DASN8513030

Śmigłowiec Mi-4

Prace nad śmigłowcem Mi-4 rozpoczęto w 1951 roku w biurze konstrukcyjnym Michaiła Leontjewicza Mila na polecenie rządu ZSRR. Głównym powodem ich rozpoczęcia były doświadczenia z toczącej się wojny w Korei, gdzie po raz pierwszy zastosowano śmigłowce transportowo-desantowe. W tym czasie Związek Radziecki nie dysponował podobnymi maszynami i dlatego postanowiono opracować nowoczesny śmigłowiec transportowy, którego osiągi przewyższały by najlepsze wzory zagraniczne. Prace w biurze konstrukcyjnym trwały po 14-16 godzin dziennie, był to jeden z najbardziej intensywnych okresów pracy biura. Nowa maszyna miała dysponować udźwigiem pięciokrotnie większym niż pierwszy śmigłowiec Mila Mi-1.

Konstrukcja metalowa, półskorupowa. Wirnik główny czterołopatowy, metalowy. Z tyłu kadłuba drzwi ładunkowe. Podwozie czteropodporowe z kółkami przednimi, stałe.
Mi-4 Aerofłot

Śmigłowiec Mi-4 w barwach Aerofłotu - lotnictwa cywilnego ZSRR na terenie podbiegunowym

Oblotu prototypu oznaczonego jako W-4 (ros. Вертолет-4) dokonano w 1952 roku. Był to pierwszy śmigłowiec produkcji ZSRR mogący przewieźć pojazd GAZ-69 w swojej ładowni. Oprócz samochodu terenowego śmigłowiec w swojej ładowni mogł przewozić działo kal. 76mm lub moździerze. Uzyskano to dzięki zabudowaniu silnika w przedniej części kadłuba maszyny i rampy załadunkowej z tyłu kadłuba. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1953 roku. Śmigłowiec transportowo-desantowy Mi-4 był przeznaczony do przewożenia różnych ładunków o masie 1 100kg. Ponadto produkowany był w wielu innych wersjach, choć konstrukcja była podobna, różniły się one wyposażeniem przystosowanym do zadań jakie miały wykonywać. Po raz pierwszy śmigłowiec zaprezentowano publicznie w 1954 roku na defiladzie lotniczej w Tuszyno. Na śmigłowcu Mi-4 ustanowiono 10 różnych rekordów świata. Pierwszy z nich ustanowił pilot R. Kaprelian, który w dniu 25 kwietnia 1954 roku z ładunkiem 2 000 kg na pokładzie osiągnął pułap 6 017 m. W 1955 roku biuro Mila opracowało i przekazało do prób trzy nowe wersje Mi-4: przeciwpożarową, pasażerską i rolniczą. W trzy lata później na światowej wystawie lotniczej w Brukseli w 1958 roku śmigłowiec Mi-4 wyróżniono złotym medalem. Mi-4 był drugim i ostatnim śmigłowcem o napędzie tłokowym skonstruowanym przez Michaiła Mila. Następnie w biurze konstrukcyjnym powstały śmigłowce z napędem turbinowym: Mi-6, Mi-2, Mi-8, Mi-10 oraz Mi-12.

Mi-4A 1983r. fot.W.Hołyś

Śmigłowiec Mi-4A Ludowego Wojska Polskiego w 1983 roku. fot. Wacław Hołyś

Łącznie w ZSRR w latach 1953-1969 wyprodukowano 3200 śmigłowców Mi-4, ponadto w Chińskiej Republice Ludowej (CHRL)  w latach 1959-1979 wyprodukowano na licencji 545 śmigłowców oznaczonych jako Harbin Z-5. Śmigłowiec trafił na wyposażenie wojsk Układu Warszawskiego w tym Ludowego Wojska Polskiego (LWP) (od 1958 roku w liczbie 28szt.) oraz zaprzyjaźnionych z ZSRR państw socjalistycznych oraz arabskich.
20080123182246a.100 1586 mi-4a

Jeden z egzemplarzy muzealnych śmigłowca Mi-4 należącego do Ludowego Wojska Polskiego

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

  • Silnik: tłokowy, gwiazdowy Szwecow ASz-82W o mocy 1700 KM
  • Średnica wirnika: 21,00 m
    Mi-4 albania 6-04

    Śmigłowiec Mi-4 w barwach lotnictwa wojskowego Albanii

  • Długość kadłuba: 16,79 m
  • Wysokość: 4,40 m
  • Masa własna: 5 365 kg
  • Masa całkowita: 7 600 kg
  • Prędkość maks: 210 km/h
  • Wznoszenie: ... m/s
  • Pułap: 5 500 m
  • Zasięg: 410 km
  • Zapas paliwa: 600 l
  • Uzbrojenie: wersje uzbrojone: km A-12,7 kal. 12,7mm ruchomy na stanowisku strzeleckim w podkadłubowej gondoli oraz różne zestawy bomb zwykłych do zwalczania siły żywej lub głębinowych do zwalczania okrętów podwodnych.

​Wersje:

  • Mi-4A - śmigłowiec desantowy i transportowy.
  • Mi-4S - udoskonalona wersja śmigłowca Mi-4A.
  • Mi-4M - śmigłowiec morskiego rozpoznania i zwalczania okrętów podwodnych, wyposażony w magnetometr do wykrywania okrętów podwodnych.
  • Mi-4ME - wersja eksportowa śmigłowca Mi-4M.
  • Mi-4T - wersja morskiego rozpoznania i zwalczania okrętów podwodnych, wyposażona w torpedę do zwalczania okrętów.
  • Mi-4AB - wersja uzbrojona śmigłowca Mi-4M.
  • Mi-4P - wersja pasażerska i sanitarna.
  • Mi-4L - wersja pożarnicza.
  • Mi-4SCH - wersja rolnicza, przystosowana do nawożenia oraz zwalczania szkodników upraw, także z możliwością gaszenia pożarów.
  • Mi-4 - wersja z urządzeniami do podnoszenia ciężarów (latający dźwig).
  • Harbin Z-5 - licencyjna wersja produkowana w Chinach.
    Mi-4

    Sylwetka śmigłowca Mi-4 w trzech rzutach

Użytkownicy:

Bibliografia:

  • Jerzy Grzegorzewski "Śmigłowiec Mi-4, TBiU nr 75" Wydawnictwo MON Warszawa 1982

Michał Iljin (dyskusja) 21:02, maj 16, 2013 (UTC)