FANDOM

MiG-23 (ros. МиГ-23) - samolot myśliwski konstrukcji radzieckiej III generacji, następca samolotu MiG-21.
Mig-23mld50

Samolot myśliwski MiG-23MF Armii Radzieckiej

Prace nad samolotem MiG-23 rozpoczęły się w 1964 roku w biurze konstrukcyjnym Mikojana i Gurewicza (ОKB-155) w celu zastąpienia starzejącego się MiGa-21. Aby poprawić właściwości lądowania na nowym myśliwcu postanowiono zainstalować skrzydła o zmiennej geometrii. Samolot MiG-23 początkowo zaprojektowano jako myśliwiec przechwytujący, lecz później powstały również wersje przeznaczone do wykonywania innych zadań, m.in. myśliwsko-szturmowe i rozpoznawcze.

Konstrukcja duralowa, półskorupowa. Usterzenie pionowe pojedyncze. Płat o zmiennej geometrii (skos od 16° do 72°) w układzie górnopłata. Wloty powietrza po bokach kadłuba. Kabina hermetyzowana z fotelem wyrzucanym. Celownik radiolokacyjny i wyposażenie do lotów bez widzialności. Pod kadłubem dodatkowy statecznik pionowy rozkładany w locie. Podwozie z kołem przednim chowane w locie.
MiG-23 UB Słupsk fot.W.Hołyś

Samolot myśliwski MiG-23UB w barwach lotnictwa wojskowego PRL. fot. Wacław Hołyś

Oblotu prototypu dokonano 10 czerwca 1967 roku. Pierwsza wersja seryjna MiG-23S była napędzana silnikiem odrzutowym R-27. Zmodyfikowana wersja MiG-23M oblatana w 1972 roku otrzymała nowy silnik R-29, bogatsze wyposażenie i zewnętrzny dodatkowy zbiornik paliwa. Najbardziej rozpowszechniona jest jej odmiana myśliwska MiG-23MF. Wersja MiG-23BN (myśliwsko-szturmowa) wyróżnia się smukłym, ściętym w dół nosem, dzięki czemu poprawiono widoczność niezbędną do obserwowania celów naziemnych. Wersja ta wyposażona jest w system celowniczy Sokół-23N, dalmierz laserowy Fon-1400 oraz celownik bombardierski PBK-3. Samoloty MiG-23 różnych wersji trafiły do sił powietrznych ZSRR oraz na eksport do zaprzyjaźnionych państw socjalistycznych m.in. Jemenu Południowego (LDRJ), Polski (PRL), Libii (WLADżLS)Syrii (SRA), Wietnamu (SRW).

Do Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej (PRL) samoloty MiG-23 trafiły w 1979 roku w liczbie 42 egzemplarzy (36szt. wersji MF oraz 6szt. wersji UB) i weszły do służby w 28 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Słupsku-Redzikowie gdzie służyły do 1999 roku, kiedy to zostały wycofane z użytku.

Mig23mf3

Samolot myśliwski MiG-23MF w barwach lotnictwa wojskowego RP należący do 28 PLM w Słupsku - Redzikowie

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Związek Radziecki (ZSRR)
  • Producent: Zakłady Lotnicze Irkut
  • Typ samolotu: myśliwski
  • Mig23

    Samoloty MiG-23BN w barwach lotnictwa wojskowego Czechosłowacji (CSRS) w locie

    Załoga: 1 osoba
  • Prototypy: 1967
  • Produkcja: 1970 -1985
  • Wyprodukowane egzemplarze: 4 399szt.

Dane techniczne:

  • Silnik: turboodrzutowy Tumanski R-29B
  • Mig-23mf08

    MiG-23MF w barwach lotnictwa wojskowego Węgier

    Rozpiętość: 14,02/8,02 m
  • Długość kadłuba: 16,80 m
  • Wysokość: 4,10 m
  • Powierzchnia nośna: 37,25 m²
  • Masa własna: 10 400 kg
  • Masa całkowita: 18 145 kg
  • Prędkość maks: 2 500 km/h (2,35Ma)
  • Prędkość min: brak danych
  • Wznoszenie: 240 m/s
  • Pułap: 18 500 m
  • Zasięg: 3000 km
  • Zapas paliwa: 3 319 l
  • Rozbieg: 240 m
  • Dobieg 600 m (bez spadochronu hamującego)
  • Uzbrojenie: działko dwulufowe kal. 23mm oraz 6 pocisków rakietowych lub 6 zasobnikow z niekierowanymi pociskami rakietowymi lub bomby na 6 zamkach pod kadłubem i skrzydłami, łączny udźwig uzbrojenia: 3000 kg
    Mig-23 1

    MiG-23M lotnictwa wojskowego ZSRR w locie

​Wersje:

  • MiG-23S - podstawowa wersja samolotu z 1969 roku napędzana silnikiem R-27 produkowana w latach 1970 - 1978.
  • MiG-23UB - wersja szkolno bojowa samolotu MiG-23S. Wyprodukowana w ilości 769 szt.
  • MiG-23M - zmodernizowana wersja z 1972 roku z powiększoną powierzchnią skrzydeł, wyposażona w nowy mocniejszy silnik R-29, dodatkowy podwieszany zewnętrzny zbiornik paliwa i lepszą awionikę m.in. nowocześniejszy radar Szafir-23D.
  • MiG-23MS - zubożona wersja MiG-23M, eksportowana do państw arabskich (m.in. Syria, Irak), ze starszym radarem Szafir-21.
  • MiG-23MF - nieznacznie zmodyfikowana eksportowa wersja MiG-23M , eksportowana głównie do państw Układu Warszawskiego, a następnie arabskich.
  • MiG-23ML - wersja o poprawionych właściwościach pilotażowych dzięki zmniejszeniu masy samolotu o 1 974 kg, wyposażona w nowy mocniejszy silnik R-35 o zwiększonym ciągu, ze zmodyfikowanym wyposażeniem elektronicznym, zaawansowany system automatycznego sterowania, system rozpoznawania "swój-obcy" SRO-2M i wyświetlacz na przedniej szybie.
  • MiG-23P - opracowana w 1977 roku wersja przechwytująca samolotu MiG-23ML przeznaczona dla Obrony Powietrznej ZSRR oraz przechwytywania nisko latających celów, wyposażona w ulepszony radar Szafir-23P.
  • MiG-23MLD - najbardziej zaawansowana wersja samolotu, odmiana wersji ML, z poprawioną aerodynamiką poprawiającą manewrowość samolotu, wyposażona w nowy radar zdolny do wykrywania i śledzenia do sześciu celów powietrznych jednocześnie, w tym na tle ziemi oraz pułapki termiczne chroniące w czasie lotu na niskich wysokościach przed pociskami przenośnych zestawów rakietowych.
  • MiG-23BN - opracowana w 1977 roku wersja myśliwsko-szturmowa bez radaru, wyposażona w system celowniczy Sokół-23N, dlamierz laserowy Fon-1400, celownik bombardierski PBK-3, dzięki ściętemu nosowi poprawiono widoczność. Wyprodukowana w ilości 624szt. Rozwinięciem tej wersji jest samolot MiG-27.
    MiG-23 Libia

    Samoloty myśliwskie MiG-23 w barwach lotnictwa wojskowego Libii w czasie lotu bojowego

Użytkownicy:

Bibliografia:

  • Andrzej Glass "Samoloty '85" NOT-SIGMA Warszawa 1986

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 22:27, maj 25, 2013 (UTC)IljinM.