FANDOM

Republika Namibii (RN) - państwo socjalistyczne w Afryce Południowo-Zachodniej położone nad Oceanem Atlantyckim.
345px-Coat of Arms of Namibia.svg

Godło Republiki Namibii (RN)

Flag of Namibia.svg

Flaga Namibii

Namibia graniczy od północy z Ludową Republiką Angoli (LRA) i Zambią, od wschodu z Botswaną, a od południa z Republiką Południowej Afryki (RPA). Zachodnią część kraju stanowi pobrzeże Oceanu Atlantyckiego. Namibia jest podzielona na 13 regionów oraz 103 okręgi.

W przeszłości Namibia była kolonią niemiecką, następnie terytorium mandatowym RPA, niepodległość proklamowano 21 marca 1990 roku.

Mbumba

Prezydent Republiki Namibii Pohamba Hifikepunye

Historia:

Pierwszymi ludźmi, którzy zamieszkiwali tereny obecnej Namibii, byli prawdopodobnie Buszmeni (w języku miejscowym zwani San), którzy przybyli tu prawdopodobnie w I tysiącleciu p.n.e. W I tysiącleciu n.e. na terenie obecnej Namibii osiedlił się pokrewny Buszmenom lud Sana, a następnie koczowniczy pasterze, Hotentoci, opanowali północne i północno-wschodnie rejony kraju. Przez wiele lat Namibia była ignorowana ze względu na trudno dostępne wybrzeże i pustynne tereny. Dopiero w XV wieku przybyli tu portugalscy poszukiwacze, a później Holendrzy. W latach 60. i 70. XVIII wieku ekspedycje holenderskie, podejmowane na zlecenie Holenderskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej, torowały drogę myśliwym, kupcom i poszukiwaczom złota z Kolonii Przylądkowej. Pod koniec XVIII wieku Holendrzy opanowali Zatokę Wielorybią i wyspę Halifax, które wkrótce zostały im odebrane przez Brytyjczyków. W 1884 roku terytorium obecnej Namibii zostało przejęte przez Niemców i funkcjonowało jako kolonia Niemiecka Afryka Południowo-Zachodnia.

W latach 1903-06 toczyły się bunty plemienne krwawo tłumione przez wojska kolonialne. W 1915 roku Afryka Południowo-Zachodnia została przejęta przez Związek Południowej Afryki (ZPA), później RPA. Od 1920 roku było to terytorium mandatowe ZPA. Gdy w Republice Południowej Afryki wprowadzono apartheid, politykę tą skutecznie wprowadzono w Afryce Południowo-Zachodniej. Również tam zakładano bantustany (np. Damaraland dla Hererów).

W 1958 roku powstała lewicowa organizacja i partyzantka narodowo-wyzwoleńcza SWAPO mająca na celu uzyskanie niepodległości dla Namibii. Rozpoczęła ona walkę zbrojną z nacjonalistycznym białym rządem Pretorii. W walkę o wyzwolenie włączyły się kraje socjalistyczne Angola (LRA), Kuba (RK), Zambia, Niemcy (NRD) i Związek Radziecki (ZSRR). Po stronie RPA stanęła UNITA, antyrządowa organizacja z Angoli (LRA) wspierana przez Chiny (CHRL) i Stany Zjednoczone (USA). Południowoafrykańska wojna graniczna była jednym z najdłuższym konfliktów zbrojnych w Afryce.

W 1989 roku zlidwidowano wszystkie bantustany w Namibii, a rok później Namibia uzyskała niepodległość i stała się członkiem Organizacji Narodów zjednoczonych (ONZ) oraz Unii Afrykańskiej (UA)W wyborach powszechnych w 1989 roku (doszło do nich po negocjacjach z RPA z udziałem ONZ) zwycięstwo odniosła organizacja SWAPO, zdobywając większość w parlamencie. W 1990 roku jej przywódca Sam Nujoma został prezydentem niepodległej Namibii, a inny członek kierownictwa Hage Geingob premierem. Od tego czasu organizacja ta po kolejnych wygrywanych wyborach rządzi niepodzielnie krajem realizując umiarkowanie socjalistyczny, socjaldemokratyczny kierunek gospodarki oraz polityki kraju powoli likwidując nierówności społeczne pod hasłami: Jedność, Wolność, Sprawiedliwość. Od 2015 roku prezydentem jest Hage Geingob również będący członkiem SWAPO.

Namibia CIA map PL

Mapa

Geografia:

Większość powierzchni kraju pokrywa pustynia Namib, przez co jest to jedno z najmniej zaludnionych państw świata. Najliczniejszą grupą etniczną zamieszkującą Namibię jest plemię Ambo (30,5 %), choć najbardziej rozpoznawalne plemiona to Herero i Himba. W kraju żyją także biali i mulaci. Ci pierwsi są potomkami imigrantów z RPA i kolonistów z Niemiec.

Gospodarka:

Namibia jest jednym z najbardziej rozwiniętych krajów Afryki, gospodarka jest silnie związana z RPA ze względu na wspólną historię. Podstawe gospodarki stanowi górnictwo, a szczególnie wydobycie uranu (w Namibii znajduje się największa kopalnia uranu na świecie). Namibia to piąty największy producent tego surowca. W kraju wydobywa się także diamenty, ołów, cynk, cyne, srebro i wolfram. W spustoszonej wojną domową Namibii panuje wysokie bezrobocie które wynosi aż 20,2 %. Ponad połowa obywateli żyje na mniej niż 1,25 USD dziennie, lecz jest to spowodowane tym że takie plemiona jak Herero i Himba mają ograniczony kontakt z cywilizacją. Namibia jest krajem o najwyższym współczynniku nierówności społecznej na świecie, sięgającym 70,7 według The World Factbook lub nawet 74,3 według raportu ONZ. Średnie dochody w grupie 10% najwięcej zarabiających są prawie 50 razy większe niż w grupie 10% najmniej zarabiających.

Republika Namibii jest członkiem organizacji międzynarodowych: Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ), Światowej Organizacji Handlu (WTO) oraz Unii Afrykańskiej (UA).

Informacje

Dane podstawowe:

  • Język urzędowy: angielski, pozatym niemiecki, ovambo oraz inne
  • Stolica: Windhuk
  • Ustrój polityczny: republika socjalistyczna
  • Głowa państwa: prezydent Hage Geingob
  • Powierzchnia: 825 418 km² (34. miejsce na świecie)
  • Liczba ludności: 2 165 828 (143. miejsce na świecie) - 2011 rok
  • Jednostka monetarna: Dolar namibijski

Partie polityczne:

  • Organizacja Ludu Afryki Południowo - Zachodniej (SWAPO)

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • Nie istnieją

Armia:

Siły Zbrojne Namibii wywodzą się z lewicowej partyzantki SWAPO. Namibia brała udział w drugiej wojnie domowej w Demokratycznej Republice Konga (DRK). W Armii Namibijskiej przeważa uzbrojenie i wyposażenie pochodzące z byłego Związku Radzieckiego (ZSRR) oraz RPA. Obecnie głównym dostawcą sprzętu i uzbrojenia są Chiny (CHRL). Pozatym broń i sprzęt wojskowy Namibii sprzedają: Brazylia (FRB), Rosja (FR), Indie (RI), Italia (RI), Stany Zjednoczone (USA), Ukraina oraz Mołdawia.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Namibii:

  • pistolet Makarow
  • pistolet CZ 75
  • karabin szturmowy AK
  • karabin szturmowy M4
  • wkm DSzK
  • granatnik przeciwpancerny RPG-7
  • WZ-523
  • T-34
  • T-55
  • BRDM-2 (12szt.)
  • BTR-152
  • BTR-60 (10szt.)
  • Casspir (18szt.)
  • ZiS-3
  • BM-21 Grad (5szt.)
  • MiG-21 (3szt.) - wszystkie w rezerwie
  • Chengdu F-7 (14szt.) - w służbie pozostaje 8szt.
  • Harbin Y-12 (2szt.)
  • Antonow An-26 (3szt.) - 1szt. uszkodzona, w służbie pozostają 2szt.
  • Hongdu K-8 Karakorum (12szt.)
  • Cessna Skymaster (5szt.)
  • Learjet 36 (1szt.)
  • Dassault Sokół 900 (1szt.)
  • Harbin Z-9 (2szt.) - 1szt. rozbita, w służbie pozostaje 1szt.
  • Mi-8 (2szt.) - otrzymane w prezencie od Libii (WLADżLS) pod koniec lat 90-tych
  • Mi-35 (2szt) - otrzymane j.w.

Biografie:

Galeria:

Bibliografia:

  • "Siły Powietrzne Namibii" Daniel Kowalczyk - Lotnictwo nr 5/2018 Maj

Autor: Dominikier35 26 Sierpnia 2013 19:48

Współautor i korekta: Michał Iljin (dyskusja) 12:19, maj 7, 2018 (UTC)IljinM.