FANDOM

Okręt nawodny - uzbrojona jednostka pływająca, okręt konstrukcyjnie przystosowany do wykonywania zadań i operacji wojskowych jedynie na wodzie, różniący się w ten sposób od okrętów podwodnych, które wykonują te zadania zarówno na wodzie jak i pod wodą. Do okrętów nawodnych zalicza się wszystkie klasy (typy) okrętów wojennych niemogących się całkowicie zanurzyć pod powierzchnię wody.
Lotniskowiec typu Nimitz

Lotniskowiec, największy współcześnie występujący typ bojowego okrętu nawodnego

Napęd jednostek nawodnych wszystkich klas zapewniany jest najczęściej przez silniki wysokoprężne (Diesla), które za pośrednictwem przekładni i wału napędowego obracają śruby napędowe. Niektóre okręty nawodne są napędzane przez turbiny gazowe, a niektóre największe jednostki pływające (krążowniki rakietowe i lotniskowce) są napędzane przez reaktory atomowe.

Większość współczesnych okrętów nawodnych uzbrojonych jest w pociski rakietowe, które są ich podstawowym uzbrojeniem, stąd do nazw określających klasę okrętu uzbrojonego w broń rakietową dodaje się od lat przymiotnik "rakietowy". Poza pociskami rakietowymi okręty nawodne w zależnosci od wielkości, klasy okrętu i celów do których zwalczania są przystosowane, uzbrojone są w działa lub armaty, działka przeciwlotnicze, torpedy, bomby głębinowe, karabiny maszynowe.
Kuter rakietowy

Kuter rakietowy, najmniejszy współcześnie występujący typ bojowego okrętu nawodnego

Podział:

Okręty bojowe:

Okręty pomocnicze:

Michał Iljin (dyskusja) 21:22, mar 11, 2020 (UTC)IljinM.