FANDOM

Sułtanat Omanu (arab. Saltanat Uman) - państwo w Azji na półwyspie Arabskim.
National emblem of Oman.svg

Godło Omanu

Flag of Oman.svg

Flaga Omanu

Oman posiada dostęp do Zatoki Perskiej, Omańskiej i Morza Arabskiego. Graniczy ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi (ZEA), Królestwem Arabii Saudyjskiej oraz Republiką Jemenu (RJ).

W przeszłości Oman był protektoratem brytyjskim, niepodległość  proklamowano w 1951 roku.

Historia:

W przeszłości Oman był dobrze prosperującym państwem, z rozwiniętym handlem i koloniami w Afryce Wschodniej (dzisiejszy Somaliland, Tanzania (ZRT) oraz Kenia). Stolica Omanu Maskat została założona przez Portugalczyków lecz ci zostali wyparci przez Arabów. Kraj był kilkakrotnie okupowany przez Imperium Osmańskie i Persję, a na końcu został podbity przez Wielką Brytanię, która przejęła także kolonie Omanu. W latach 1965-75 w Omanie trwała wojna domowa z wojskami sułtana z partyzantką wspieraną przez Jemen Południowy. Wojna zakończyła się zamachem stanu po którym władze przejął syn poprzedniego sułtana Kabus ibn-Said. W latach 50-tych w Omanie odkryto pokaźne złoża ropy naftowej dzięki którym Oman bardzo mocno się rozwinął szczególnie po 1975 roku. Ponadto Oman posiada esklawe Musandam dzięki której kraj zbiera opłaty celne od statków płynących w głąb Zatoki Perskiej. Oman jest pod mocnym wpływem kultury Arabskiej. Kobiety muszą nosić hidżaby, a w kraju nawet cudzoziemcy nie będący muzułmanami zasad zachowania kultury islamu. W Omanie istnieje kilka zabytków wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Sułtanat Omanu jest członkiem organizacji miedzynarodowych: Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ), Światowej Organizacji Handlu (WTO) oraz Ligi Państw Arabskich (LPA).

Informacje

Dane podstawowe:

Sułtan Kabus ibn-Said
język urzędowy arabski
stolica Maskat
powierzchnia 309 500 km²
liczba ludności 3 312 000
religia

islam

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • nie istnieją

Armia:

Sułtanat Omanu posiada swoje wojska które obecnie liczą ok. 20 000 żołnierzy. Dzielą się na wojska lądowe, siły powietrzne i marynarke wojenną. Broń i sprzęt wojskowy pochodzi z Wielkiej Brytanii, USA, Indii, Krajów islamskich i Rosji. Omańskie wojska brały udział w wojnie domowej w latach 1965-75, wojnie w Zatoce i kilku rebeliach po 1951. Obecnie sytuacja w kraju jest stabilna a żołnierze wyjeżdżają na misje pokojowe i prowadzą działania na rzecz zwalczania piratów morskich. 

Sprzęt i uzbrojenie wojska Omanu:

Galeria:

Użytkownik:Dominikier35 13 Czerwiec 2013 21:30