FANDOM

Operacja Anaconda - miała miejsce w marcu 2002 roku.

Canadian soldiers afghanistan

Żołnierze kanadyjscy podczas operacji

Siły Zbrojne Stanów Zjednoczonych i armie niektórych państw NATO próbowały zniszczyć siły Al-Kaidy i Talibów w Dolinie Shah-i-Kot i w okolicach Góry Arma na południowy wschód od Zurmat. Operacja ta była pierwszą tak dużą w czasie wojny w Afganistanie od czasu bitwy o Tora Bora.

InformacjeEdytuj

Konflikt Operacja Anconda
Data marzec 2002
Lokalizacja Afganistan (IRA) (Azja)
Wynik Zwycięstwo państw NATO
Strony konfliktu

Siły 2 000 1 000
Łączne straty

15 zabitych

82 rannych

800 zabitych

Przyczyny:Edytuj

Na początku 2002 roku wzrosły sygnały obecności Talibów w okolicach Doliny Shahi-i-Kot. Uważało się że około 150 bojowców przygotowuje się tam do letniej ofensywy. Koalicja zdecydowała się na atak zbrojnej piechoty. 2 000 żołnierzy państw koalicji miało przystąpić do ataku. Planowano podzielenie sił na uderzeniowe, które zaatakowały by wrogie jednostki i oddziały które zapobiegłyby ucieczce sił wroga.

Przebieg:Edytuj

Valley

Żołnierz koalicji w dolinie

Od 1 do 18 marca 2002 trwały potyczki pomiędzy obiema stronami konfliktu. Siły specjalne koalicji uzyskiwały widoczną przewagę choć siły wroga były znacznie większe niż przypuszczano - nie 150 a okolo 1000 Talibów znajdowało się w zasięgu działań. 10 marca następuje praktyczny koniec bitwy lecz jeszcze 12 marca Siły Zbrojne Stanów Zjednoczonych i Afgańska Armia Narodowa czyści dolinę z pozostałych rebeliantów.

Skutki:Edytuj

Bitwa zakończyła się zwycięstwem państw NATO. Nieliczni wrogowie zdołali się ewakuować dzięki trudnemu terenowi. Talibowie i Al-Kaida poniesli wielkie straty.