FANDOM

800px-SM-2 in Świdnik

Śmigłowiec PZL SM-2

Wywórnia Sprzętu Komunikacyjnego im. Zygmunta Puławskiego "PZL-Świdnik" [dawniej Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego Państwowe Zakłady Lotnicze - Świdnik (WSK "PZL-Świdnik")] polskie zakłady lotnicze z siedzibą w mieście Świdnik.

Przedsiębiorstwo specjalizuje się w produkcji smigłowców na potrzeby lotnictwa cywilnego oraz wojskowego.

Historia zakładów sięga czasów przed II wojną światową, gdy w Lublinie i Białej Podlaskiej działały wytwórnie samolotów. Po wojnie władze Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej (PRL) podjęły decyzję o odbudowie istniejącego pod Lublinem lotniska i o budowie zakładu produkcji sprzętu lotniczego. W latach 1950 - 1953 stanęły już pierwsze obiekty nowej fabryki. Początkowo zakład produkował samoloty myśliwskie o napędzie odrzutowym MiG-15 oraz MiG-15bis na licencji ZSRR oznaczone w Polsce jako Lim-1 oraz Lim-2 (Licencyjny myśliwiec-1 oraz Licencyjny myśliwiec-2), później tylko niektóre części do nich. W połowie lat 50-tych władze zadecydowały, że zakład zajmie się głównie produkcją śmigłowców. Najpierw był to radziecki Mi-1 oznaczony w Polsce jako SM-1 oraz jego modyfikacja opracowana w WSK Świdnik SM-2.

2164

Śmigłowiec PZL Kania w barwach polskiej Straży Granicznej

W 1965 roku rozpoczęto licencyjną produkcję radzieckich śmigłowców Mi-2, wyprodukowano ogółem ponad 5000 tych śmigłowców. Seryjnie śmigłowce Mi-2 produkowane były jedynie przez zakłady w Świdniku. Kilka lat później, w roku 1978 w PZL Świdnik opracowano dalece zmodernizowaną wersję śmigłowca z nowymi silnikami oznaczoną jako PZL Kania.

W latach 70-tych w zakładzie produkowano także szybowce SZD-30 Pirat. W połowie lat 70-tych rozpoczęto także projektowanie, a następnie produkcję seryjną śmigłowca wielozadaniowego własnej konstrukcji PZL W-3 Sokół, która trwa do dziś. Oprócz śmigłowca PZL W-3 

Sokol07

Śmigłowiec PZL W-3 Sokół

Sokół zakłady w Świdniku produkują obecnie nowoczesny lekki śmigłowiec wielozadaniowy własnej konstrukcji PZL SW-4 Puszczyk, który znalazł się również na wyposażeniu polskiej armii jako maszyna szkoleniowa i treningowa.

Informacje

Produkty:

Patrz też: Produkty PZL Świdnik

Dawniej:

  • PZL I-23
    800px-PZL SW-4 Puszczyk 2

    Śmigłowiec PZL SW-4 Puszczyk w barwach Polskich Sił Zbrojnych

  • PZL Lim-1 (wersja licencyjna MiG-15)
  • PZL Lim-2 (wersja licencyjna MiG-15bis)
  • PW-5
  • PW-6
  • SZD-30 Pirat
    167

    Samolot myśliwski LiM-1 w barwach lotnictwa LWP

Obecnie:

Strona internetowa:

Michał Iljin (dyskusja) 19:13, maj 19, 2013 (UTC)IljinM.