Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o. o. (PZL Mielec), dawniej: Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego Państwowe Zakłady Lotnicze Mielec (WSK "PZL Mielec") polskie zakłady lotnicze z siedzibą w mieście Mielec.

Samolot bombowy PZL-37 Łoś

Samolot szkolno-treningowy PZL TS-11 Iskra

W 1936 roku w planie budowy Centralnego Okręgu Przemysłowego (COP) znalazła się również fabryka lotnicza w Mielcu, która miała wejść w skład Państwowych Zakładów Lotniczych (PZL). Budowę rozpoczęto dokładnie rok przed II wojną światową 1 września 1938 roku, natomiast wiosną 1939 roku mury nowego zakładu opuścił pierwszy samolot, bombowiec PZL-37 Łoś. Żadna z wyprodukowanych tam maszyn nie wzięła udziału w II wojnie światowej.

Po zajęciu Mielca przez wojska niemieckie, w zakładach remontowano niemieckie samoloty bombowe.

W 1949 roku zakłady zmieniły nazwę na Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego - Przedsiębiorstwo Państwowe Wyodrębnione, Zakład nr 1 w Mielcu, później Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego "PZL-Mielec". W 1960 roku rozpoczęto w mieleckiej fabryce produkcję licencyjną samolotu wielozadaniowego konstrukcji radzieckiej Antonow An-2, która trwała do 1991 roku. W latach 1963-1987 w zakładach produkowano samoloty szkolno-treningowe krajowej konstrukcji PZL TS-11 Iskra z napędem odrzutowym. Przez lata były one podstawą szkolenia całych rzesz polskich pilotów wojskowych.

Obecnie przedsiębiorstwo nosi nazwę Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o, w skrócie PZL Mielec.

16 marca 2007 roku państwowa Agencja Rozwoju Przemysłu sprzedała 100% udziałów przedsiębiorstwa PZL Mielec amerykańskiej spółce United Technologies Holdings S.A., przez co zakłady stały się spółką zależną od koncernu Sikorsky Aircraft Corporation. W ten sposób na podstawie niewiadomych i niejasnych decyzji wedle noliberalnej doktryny wyprzedawania majątku narodowego kolejne przedsiębiorstwo o znaczeniu strategicznym przestało być pod kontrolą państwa.

Samolot szkolny PZL M-26 Iskierka

Samolot wielozadaniowy PZL An-2

Samolot pasażersko transportowy PZL M-28

Informacje[edytuj | edytuj kod]

Produkty:[edytuj | edytuj kod]

Dawniej:

Obecnie:

Strona internetowa:[edytuj | edytuj kod]

Michał Iljin (dyskusja) 10:35, maj 30, 2013 (UTC)IljinM.