FANDOM

PZL SW-4 Puszczyk - lekki śmigłowiec wielozadaniowy konstrukcji polskiej
47232

Śmigłowiec PZL SW-4 Puszczyk należący do polskiej armii

Śmigłowiec zaprojektowany przez zakłady PZL Świdnik służący głównie do celów szkoleniowych, łącznikowych i rozpoznawczych w wojsku oraz dla odbiorców cywilnych.

Konstrukcja półskorupowa. Wirnik główny trójłopatowy, kompozytowy. Podwozie płozowe, stałe. Prace nad nowym polskim śmigłowcem, lżejszym od produkowanego dotychczas na licencji ZSRR śmigłowca Mi-2, rozpoczęły się w PZL Świdnik pod koniec lat 80-tych jeszcze w okresie PRL-u. W 1987 roku zbudowano makietę nowej maszyny. Począwszy od 1990 roku głównym projektantem śmigłowca był inż. Krzysztof Bzówka. Program borykał się z brakami funduszy, opóźniającymi pojawienie się nowego lekkiego śmigłowca polskiej konstrukcji, lecz w końcu pierwszy prototyp o znakach SP-PSW został oblatany 29 października 1996 roku. W 1998 roku wzleciał drugi prototyp, SP-PSZ, który został zaprezentowany publicznie na salonie lotniczym we Francji. W 2002 roku śmigłowiec otrzymał polski certyfikat na podstawie międzynarodowych przepisów lotniczych JAR-27.

W 2003 roku Siły Zbrojne Rzeczpospolitej Polskiej (SZRP) zamówiły wstępnie 1 śmigłowiec, z zamiarem zakupu dalszych 30 egzemplarzy. Pierwszy seryjny śmigłowiec, przeznaczony dla Wojska Polskiego, wzbił się w powietrze 15 listopada 2004 roku. Śmigłowiec PZL SW-4 w wersji wojskowej otrzymał nazwę Puszczyk. W 2006 roku PZL Świdnik dostarczył armii 2 śmigłowce SW-4 i podpisał umowę na dostawy kolejnych 22 maszyn w ciągu trzech lat. Na wyposażeniu Wojska Polskiego znalazły się 24 śmigłowce PZL SW-4. Wszystkie maszyny są użytkowane w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie do nauki pilotażu przez przyszłych pilotów.

4723781-pzl-sw-4-puszczyk-643-361

PZL SW-4 Puszczyk należący do Wojska Polskiego w locie

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Polska (RP)
  • Producent: PZL WSK Świdnik
  • Typ śmigłowca: lekki wielozadaniowy
  • Załoga: 1 osoba + 5 pasażerów
  • Prototypy: 1996 - 1998
  • Produkcja: 2004 - do chwili obecnej
  • Wyprodukowane egzemplarze: około 40szt.

Dane techniczne:

  • Silnik: turbinowy Rolls-Royce 250-C20R/2 o mocy 457 KM
  • Średnica wirnika: 9,00 m
  • Długość kadłuba: 9,07 m
  • Wysokość: 2,96 m
  • Masa własna: 1 004 kg
  • Masa całkowita: 1 800 kg
  • Prędkość maks: 260 km/h
  • Wznoszenie: 8,0 m/s
  • Pułap: 6 000 m
  • Zasięg: 790 km
  • Uzbrojenie: wysięgniki na uzbrojenie podwieszane

Użytkownicy:

Michał Iljin (dyskusja) 22:02, sie 25, 2013 (UTC)IljinM.