FANDOM

Panzerkampfwagen VI Tygrys Królewski (niem. Panzerkampfwagen VI Königstiger, Sd.Kfz.182) - czołg ciężki konstrukcji niemieckiej z okresu II wojny światowej.
Tygrys II

Czołg ciężki PzKpfw VI Tygrys Królewski

Tiger II

Tygrys Królewski. Dobrze widoczna jest warstwa zimmeritu.

Tygrys Królewski zwany też Tygrys II to największy i najcięższy czołg II wojny światowej użyty w boju. Königstiger oznacza w języku niemieckim Tygrysa Bengalskiego, jednak w wojskach alianckich przyjęła się nazwa Tygrys Królewski, będąca dosłownym tłumaczeniem z języka niemieckiego.

We wrześniu 1943 rok Urząd Uzbrojenia Wojsk Lądowych rozpisał przetarg na czołg ciężki, który miałby zastąpić PzKpfw VI Tiger. Doświadczenia wyniesione z walk na froncie wschodnim udowadniały, że przewagę uzyskiwała ta strona, która dysponowała potężniejszym działem. W związku z tym na uzbrojenie nowego czołgu wybrano skonstruowaną w 1941 roku na bazie armaty przeciwlotniczej Flak 41 armatę czołgową KwK 8,8 cm L/71 kalibru 88 mm firmy Friedrich Krupp AG z Essen. Jeszcze na początku 1942 roku do prac nad nowym czołgiem przystąpiły firmy Nibelungen Werke (Ferdinand Porsche) i Henschel. W sierpniu 1942 wydział Urzędu Uzbrojenia zajmujący się sprzętem pancernym wydał rozkaz, aby nowy czołg był w znacznym stopniu zunifikowany z czołgiem średnim Panzerkampfwagen V Pantera. Do przetargu stanęły dwie firmy, Henschel oraz Porsche. Projekty różniły się szczegółami wieżyczki, uzbrojeniem oraz jednostką napędową. Porsche przedstawił projekt czołgu VK 4502 (P). Zastosowano w nim kombinowany napęd spalinowo-elektryczny, w skład którego wchodziły 2 silniki gaźnikowe o mocy 200KM oraz zawieszenie na wzdłużnych wałkach skrętnych. Ten projekt nie uzyskał jednak uznania w oczach Urzędu Uzbrojenia. Uznano, że pojazd Porschego będzie podatny na usterki układu napędowego, zbyt kosztowny materiałowo i trudny w eksploatacji. Ostatecznie przetarg wygrał Henschel z prototypem oznaczonym roboczo VK 4503 (H).

Tiger II rzut boczny

Rzut boczny Tygrysa Królewskiego

Czołg ciężki Tygrys został zbudowany w klasycznym układzie konstrukcyjnym. Przedział silnikowy mieszczący silnik i skrzynię biegów znajdował się z tyłu kadłuba. Zewnętrznie nowy czołg bardzo przypominał powiększoną wersję czołgu PzKpfw V Pantera. Tak jak w Panterze wszystkie powierzchnie kadłuba narażone na ostrzał nie tylko miały znaczną grubość (np. pancerz czołowy miał grubość 150 mm) ale zostały odchylone do pionu: przednia, górna i dolna aż o 50°, boczne i górne o 25°, zaś tylna o 30°. Jednak wymóg zamontowania potężnej armaty KwK 8,8 cm L/71 oraz umieszczenia części zasobników amunicyjnych w wieży spowodowało powiększenie wymiarów bocznych płyt wieży. Dlatego też powierzchnie wieży odchylono od pionu, a także wygięto na kształt łuku, aby zwiększyć prawdopodobieństwo rykoszetowania pocisków. Obsługa armaty będącej rozwinięciem stosowanej w Tygrysie I nie była trudna, celowniczy namierzał cel obracaną elektrycznie wieżą, potem wystarczyło nacisnąć spust.

Tiger II człwk

Sylwetka człowieka w porównaniu do Tygrysa Królewskiego

Pierwszy prototyp zaprezentowano 20 października 1943 roku. Produkcję seryjną rozpoczęto w styczniu 1944 roku, po pewnym czasie Führer zażądał aby w nowym tygrysie montowano wieżyczki projektu Porsche. Do jednostek Królewskie Tygrysy trafiały od lutego 1944. Największą zaletą Tygrysa II było jego działo oraz gruby pancerz, jedynym czołgiem mogącym z nim rywalizować był radziecki czołg ciężki IS-2. Wadami czołgu był relatywnie niewielki zasięg oraz to, że był bardzo duży i ciężki, co w znacznym stopniu zmniejszało jego mobilność. Dodatkowym problemem był jego zawodny silnik, który nie zapewniał wystarczających osiągów oraz spalał ogromne ilości paliwa, którego Niemcy mieli już niewiele pod koniec wojny. Z racji wmożonych przez aliantów bombardowań miasta Kassel, w którym znajdowała się fabryka Henchla wyprodukowano tylko 487 czołgów Tygrys II, przez co nie mogły one już zmienić losów II wojny światowej na korzyść III Rzeszy. Był to ostatni niemiecki czołg produkowany seryjnie podczas wojny. Na bazie czołgu wyprodukowano ciężkie działo samobieżne Jagdtiger.

Tiger II rzutyv1

Informacje:

Dane podstawowe:

  • Państwo: III Rzesza
  • Producent: Henchel
  • Typ pojazdu: czołg ciężki
  • Załoga: 5 osób
  • Prototypy: 1943
  • Produkcja: 1944 - 1945
  • Wyprodukowane egzemplarze: 487szt.

Dane techniczne:

  • Uzbrojenie główne: armata 8.8 cm KwK 43 L/71 kal. 88 mm (zapas amunicji – 78 szt. lub 84 szt.)
  • Uzbrojenie dodatkowe: 2–3 karabiny maszynowe MG 34 (zapas amunicji – 5850 szt.)
  • Silnik: benzynowy, chłodzony cieczą, V12Maybach HL230 P30 o pojemności 23 889 cm³
  • Skrzynia biegów: manualna
  • Pancerz: spawany z płyt walcowanych
Pancerz

(w mm/kąt)

Przód Bok Tył
Wieża 185/10 80/21 80/21
Górny korpus 150/50 80/25 80/30
Dolny korpus 100/50 80/0 80/30
  • Długość: 10,28 m
  • Szerokość: 3,75 m
  • Wysokość: 3,09 m
  • Prześwit: 0,49 m
  • Masa własna: ...
  • Masa całkowita: 69 700 kg
  • Prędkość maks.: 35–38 km/h (na szosie), 14–20 km/h (w terenie)
  • Zasięg: 120 km (na szosie), 80 km (w terenie)
  • Zapas paliwa: 860 l

Wersje:

  • Jagdtiger (Sd. Kfz. 186 Panzerjäger Tiger Ausf. B) - działo samobieżne

Użytkownicy: