FANDOM

Punt gun-rodzaj strzelby przeznaczonej do polowania na ptactwo wodne.Powstała w XIX wieku.Jeden strzał z tej broni pozwalał na upolowanie kilkudziesięciu ptaków na raz.Punt gun ze względu na swoje monstrualne rozmiary(3-5 metrów) i niemałej masie(nawet 100 kilogramów) posiadał potężny odrzut,przez co musiał być montowany na specjalnych łódkach o płaskim dnie.Za jednym razem wystrzeliwał pół kilograma śrutu.Odrzut powodował cofnięcie się łódki o kilka metrów.Broń ta miała zwykle zamek skałkowy i kaliber 40-50 mm.Ze względu na swoją konstrukcję była jednostrzałowa.Największą popularnością cieszyła się w USA i Wielkiej Brytanii.Początkowo była wykorzystywana pojedynczo ale z czasem dla zwiększenia jej efektywności myśliwi postanowili wykorzystać ją do polowania grupowego.Kilka łodzi obok siebie po cichu ustawiały się wzdłuż stada i w tym samym momencie oddawano strzał.W latach 60-tych XIX wieku w niektórych stanach w USA zaczęto zakazywać użycia punt gunów ze względu na ich bardzo brutalną siłę rażenia oraz olbrzymie przetrzebienie populacji ptaków wodnych. W 1900 roku całkowicie zakazano ich użycia w całych Stanach Zjednoczonych, a w 1918 roku na mocy prawa federalnego zakazano komercyjnych polowań, kończąc tym samym erę masowego wybijania ptactwa wodnego.W Wielkiej Brytanii Punt guny wykorzystywano jeszcze przez kilkanaście lat, ale stopniowo ze względu na wprowadzenie większych norm i przepisów dotyczących polowań, strzelby te straciły rację bytu. Obecnie na świecie jest ich jeszcze kilkanaście, głównie w Wielkiej Brytanii. Nie wykorzystuje się ich zbyt często do polowań. Prawo dodatkowo ogranicza ich kaliber do 44 mm.

Puntgun

Porównanie punt guna z człowiekiem.