FANDOM

SG 510 - karabin szturmowy konstrukcji szwajcarskiej produkowany przez Schweizerische Industrie Gesselschaft (SIG).

798px-Fass57-p1000720

Do 1985 roku był podstawową bronią żołnierzy Szwajcarskich. Wyprodukowano ok. 700 000 egzemplarzy broni.

W połowie lat 50-tych w szwajcarskich zakładach SIG rozpoczęto prace nad karabinem automatycznym. Szefem zespołu konstruktorów był Rudolf Amsler. Zaprojektowany karabin oznaczony AM 55 (stosowano też oznaczenie SIG 510-0) był wzorowany na niemieckim eksperymentalnym StG45(M). Nowy karabin po badaniach wojskowych został przyjęty do uzbrojenia armii szwajcarskiej w 1957 roku. Ponieważ w Szwajcarii jest kilka języków urzędowych, karabin otrzymał oficjalną nazwę w każdym z nich (M57, Fusil d'Assault Mle 57, Sturmgewehr 57). Karabin strzelał przepisową szwajcarską amunicją 7,5 x 55 mm GP11. Broń tą wyeksportowano do wielu krajów świata m.in do Ameryki Łacińskiej. Decyzję o zakończeniu produkcji karabinu SIG 510 podjęto w 1983 roku. Ostatnie egzemplarze zostały wyprodukowane w 1985 roku. Ocenia się, że wyprodukowano około 585 000 karabinów Stg 55, oraz ok. 100 000 karabinów SIG 510 w innych wersjach. W armii szwajcarskiej został on zastąpiony przez karabin SIG 550.

SG 510 był bronią samoczynno-powtarzalną. Automatyka broni działała na zasadzie odrzutu zamka półswobodnego hamowanego dwiema rolkami. Broń strzelała z zamka zamkniętego. Mechanizm spustowy z możliwością strzelania ogniem pojedynczym i seriami. Dźwignia przełącznika rodzaju ognia, pełniąca także funkcję dźwigni bezpiecznika, po lewej stronie broni nad chwytem pistoletowym. Broń wyposażona była w tzw. spust zimowy ułatwiający strzelanie w rękawicach.Pudełkowe magazynki mieściły 24 naboje.Przyrządy celownicze były umieszczone na wysokich, składanych podstawach, składały się z prostokątnej muszki i celownika przeziernikowego o nastawach od 100 do 650 m.Lufa karabinu była zakończona tłumikiem pełniącym także funkcję hamulca wylotowego. Za tłumikiem płomieni dwa pierścienie prowadzące dla granatów nasadkowych.Kolbe wykonano z twardej gumy.

800px-Fass57-p1000721

Wersje:

  • SG 510-1 - podstawowa wersja seryjna, przepisowa broń żołnierzy szwajcarskich
  • SG 510-3 - wersja strzelająca radzieckim nabojem kalibru 7,62 x 39 mm. Wyprodukowany w krótkiej serii
  • SG 510-4 -  wersja strzelająca natowskim nabojem kalibru 7,62 × 51 mm. Nieco lżejsza od Stg 57. Łoże i kolba drewniane. Broń miała dwójnóg umieszczony za podstawą muszki, składany do tyłu. Karabin SIG 510-4 nie posiadał spustu zimowego. Magazynek 20 nabojowy
  • American Match Target (AMT) - samopowtarzalna wersja na rynek amerykański

Użytkownicy: