FANDOM

Samolot szturmowy lub szturmowo-bombowy - samolot bojowy przeznaczony do atakowania celów naziemnych i wsparcia sił lądowych.
Su25

Rosyjski samolot szturmowy Suchoj Su-25

Samolot szturmowy jest przeznaczony do wspierania sił lądowych poprzez naloty bombowe, ostrzał z działek oraz pocisków przeciwpancernych techniki wojskowej wroga (m.in. czołgów, bojowych wozów piechoty, lotnisk, bunkrów, okopów, itp.). Są to najczęściej maszyny cięższe od samolotów myśliwskich. W okresie II wojny światowej samolotem szturmowym bywał niewielkich rozmiarów samolot bombowy, czasem bombowiec dwusilnikowy, częściej ciężki samolot myśliwski. Pierwszym zaprojektowanym od podstaw samolotem szturmowym był powstały w biurze konstrukcyjnym Siergieja Iljuszyna radziecki samolot Iljuszyn Ił-2, charakteryzujący się opancerzeniem kabiny załogi. Poza atakowaniem celów naziemnych służył on jako bezpośrednie wsparcie oddziałów walczących na ziemi oraz do bombardowania lub ostrzału z broni pokładowej, pocisków rakietowych niekierowanych lub pocisków rakietowych kierowanych.

80-0205-USAF-United-States-Air-Force-Fairchild-Republic-A-10-Thunderbolt-II PlanespottersNet 329531

Samolot szturmowy konstrukcji amerykańskiej A-10 Piorun II

Pierwszy raz na większą skalę lotnictwa szturmowego użyli Niemcy, którzy w dużej mierze oparli doktrynę szybkiej wojny (blitzkriegu) na bezpośrednim wsparciu wojsk pancernych i piechoty lotnictwem szturmowym i taktycznym.

W wielu armiach świata jest to specjalnie zaprojektowany i zbudowany typ samolotu, w biedniejszych armiach (głównie trzeciego świata) zadania szturmowe wykonują samoloty wielozadaniowe, myśliwce bombardujące lub samoloty szkolno-treningowe o napędzie odrzutowym lub nawet śmigłowym, często stanowią ona podstawę lotnictwa szturmowego.