Samolot wielozadaniowy - niewielki lub średniej wielkości samolot, przeznaczony do przewozu towarów lub towarów i osób oraz wykonywania wielu różnych zadań.

Samolot wielozadaniowy konstrukcji radzieckiej Antonow An-2

Samolot wielozadaniowy jest wszechstronną zazwyczaj niewielką maszyną przeznaczoną do transportu drogą powietrzną lub zrzutu na spadochronach niewielkiej liczby żołnierzy, uzbrojenia, sprzętu wojskowego i rozmaitych niedużych ładunków, wykonywania lotów rozpoznawczych, patrolowych, poszukiwawczych, łącznikowych itd. Zdolny do startu i lądowania na krótkich pasach startowych, operowania z krótkich lotnisk gruntowych. Większość samolotów wielozadaniowych to małe samoloty transportowe lub konstrukcje je przypominające. Przekładem takich konstrukcji są polski samolot PZL M-28, zachodnioniemiecki Dornier Do 228 czy kanadyjski De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter. Często są to również odmiany niewielkich samolotów pasażerskich. Samoloty wielozadaniowe w większości są napędzane silnikami śmigłowymi, choć istnieją konstrukcje napędzane silnikami odrzutowymi.

Zobacz: