FANDOM

Republika Serbii (RS), serb. Република Србија (РС) - państwo w południowo-środkowej Europie bez dostępu do morza.
Godło Republiki Serbii

Godło Republiki Serbii

Flaga Republiki Serbii

Flaga Republiki Serbii

Republika Serbii graniczy od północy z Węgrami, od północnego wschodu z Rumunią, od wschodu z Republiką Bułgarii (RB), od południa z Republiką Macedonii Północnej (RMP) i Albanią, a od zachodu z Bośnią i Hercegowiną, Republiką Chorwacji (RCh) oraz Republiką Czarnogóry (RCz). Nie posiada dostępu do morza. Serbia podzielona jest na Serbię Centralną dzielącą się na 18 okręgów oraz prowincję autonomiczną Wojwodinę dzielącą się na 7 okręgów.

Republika Serbii powstała 5 czerwca 2006 roku dwa dni po tym jak 3 czerwca Czarnogóra ogłosiła niepodległość od Federacji Serbii i Czarnogóry istniejącej w latach 2003 - 2006.

Historia:

W dniu 3 czerwca 2006 roku Czarnogóra - była republika związkowa Federalnej Republiki Jugosławii (FRJ) oraz późniejszej Federacji Serbii i Czarnogóry ogłosiła niepodległość. W odpowiedzi na ten krok, dwa dni później 5 czerwca Serbia ogłosiła przejęcie sukcesji prawnej Serbii i Czarnogóry proklamując obecną Republikę Serbii (RS). Dwa lata później 17 lutego 2008 roku prowincja Kosowo jednostronnie wbrew obowiązującemu prawu międzynarodowemu proklamowała niepodległość i odłączenie się od Republiki Serbii, deklaracja ta  została jednak uznana tylko przez część państw, głównie zachodnich. W styczniu 2014 roku Serbia została oficjalnym kandydatem do Unii Europejskiej (UE). W dniu 2 kwietnia 2017 roku wybory prezydenckie wygrał przewodniczący Serbskiej Partii Postępowej (SPP) Aleksandar Vučić. 31 maja 2017 roku Vučić objął urząd prezydenta, kończąc w tym samym dniu dotychczasowe sprawowanie urzędu premiera. Miesiąc później 29 czerwca stanowisko premiera objęła Ana Brnacić.

Geografia:

Wiekszość (ponad 70%) powierzchni Serbii zajmują góry i wyżyny. Zachodnią część kraju zajmują Góry Dynarskie, południowo zachodnią Góry Północnoalbańskie, natomiast wschodnią Góry Wschodnioserbskie. W centralnej części Serbii znajdują się rozległe kotliny śródgórskie. Południe kraju zajmuje urodzajna oraz rozległa równina, będąca częścią Niziny Środkowodunajskiej.

Serbia leży w strefie klimatu umiarkowanego suchego, kontynentalnego. W stolicy kraju, Belgradzie maksymalna temperatura stycznia wynosi 3°C, a lipca 28 °C. Minimalna wynosi odpowiednio od –3 °C do 17 °C. Roczna suma opadów wynosi 600 - 1 000 mm (głównie od kwietnia do lipca). Sieć rzeczna jest dobrze rozwinięta. Główną rzeką kraju jest Dunaj. Innymi ważniejszymi rzekami są: Cisa, Drina, Ibar, Morawa, Sawa. W Serbii znajduje się niewiele jezior, 27% powierzchni kraju zajmują lasy (głównie liściaste). W górach znajdują się lasy iglaste. W Serbii znajduje się pięć parków narodowych. Największym z nich jest leżący w dolinie Dunaju Djerdap.

Gospodarka:

Gospodarka Serbii jest zdominowana przez duże, państwowe przedsiębiorstwa. Z 1,6 mln osób pracujących 761 tys. pracuje w państwowych przedsiębiorstwach lub w sektorze publicznym. Energetyka oparta jest przede wszystkim na elektrowniach węglowych oraz elektrowniach wodnych. Ponad połowę energii elektrycznej produkują dwie elektrownie cieplne spalające węgiel brunatny: Nikola Tesla i Kostolac, natomiast 34% energii elektrycznej pochodzi z odnawialnych źródeł energii. Największym eksporterem serbskich produktów jest włoski koncern Fiat, który posiada swoje zakłady produkcyjne w mieście Kragujevac. Serbia prowadzi handel głównie z Unią Europejską oraz państwami CEFTA. Serbia importuje głównie surowce energetyczne, natomiast eksportuje półprodukty oraz towary nisko i średnio przetworzone. W Serbii znajdują się złoża ropy naftowej, gazu ziemnego, węgla kamiennego, żelaza, miedzi, cynku, chromu, zlota, srebra, pirytu pozatym wapienia, marmuru i soli kamiennej. Serbia utrzymuje dobre stosunki z krajami takimi jak Federacja Rosyjska (FR) oraz Grecja.

W Serbii znajduje się 3 809 km linii kolejowych oraz 40 845 km dróg (w tym 498 km autostrad, które są płatne oraz 136 km dróg ekspresowych). Dużą rolę w gospodarce i komunikacji Serbii stanowi rzeka Dunaj, na której znajduje się kilka portów rzecznych. Ponadto w Serbii znajdują się dwa międzynarodowe porty lotnicze: Port lotniczy w Belgradzie im. Nikola Tesli i Port lotniczy w Niszu im. Konstantyna Wielkiego oraz 14 lotnisk posiadających asfaltowe pasy startowe. W Serbii rozwija się również turystyka, w 2016 roku kraj odwiedziło 1,28 mln turystów (o 13,2% więcej niż rok wcześniej), generując dla niego przychody na poziomie 1,151 mld dolarów.

Informacje

Dane podstawowe:

  • Język urzędowy: serbski
  • Stolica: Belgrad
  • Ustrój polityczny: republika
  • Głowa państwa: prezydent Aleksandar Vučić
  • Powierzchnia: 88 361 km² (112. miejsce na świecie)
  • Liczba ludności: 7 111 024 (97. miejsce na świecie) - 2016 rok
  • Jednostka monetarna: Dinar serbski

Partie polityczne:

  • Ruch Socjalistyczny (RS) - socjalistyczna
  • Socjaldemokratyczna Partia Serbii (SDPS) - socjaldemokratyczna
  • Ludowa Partia Chłopska (LPCh) - ludowa
  • Serbski Ruch Odnowy (SRO) - liberalnoprawicowa
  • Serbska Partia Postępowa (SPP) - konserwatywna
  • Nowa Serbia (NS) - konserwatywna

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

Produkty przedsiębiorstw zbrojeniowych:

Armia:

Siły zbrojne Republiki Serbii stanowią powstałe 8 czerwca 2008 roku Wojska Serbskie (WS), liczące 52 000 żołnierzy (stan na 2016 rok). Służba w wojsku jest dobrowolna, pobór zniesiono 1 stycznia 2011 roku. Wojska Serbskie dzielą się na:

  • Wojska lądowe - siły lądowe
  • Siły powietrzne i obrona przeciwlotnicza (Ратно ваздухопловство и противваздухопловна одбрана) - siły powietrzne
    Godło Sił Zbrojnych Republiki Serbii

    Godło Sił Zbrojnych Republiki Serbii

Sprzęt i uzbrojenie wojska Serbii:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 17:53, lut 9, 2019 (UTC)IljinM.