FANDOM

Skorpion EVO III (cz. Škorpion EVO III) - pistolet maszynowy konstrukcji czeskiej.
CZ SCORPION EVO 3 A1

W 2002 roku rozpoczęto w Republice Słowacji (RS) prace nad nowoczesnym pistoletem maszynowym. Otrzymał on nazwę Laugo. Po kilku latach prawa do konstrukcji nabyły czeskie zakłady zbrojeniowe Česká Zbrojovka. Nowy właściciel kontynuował prace nad rozwojem słowackiego peemu. W 2009 roku miała miejsce prezentacja dopracowanych prototypów. Jednocześnie pistolet maszynowy otrzymał nowa nazwę Skorpion EVO III. Nawiązuje ona do obecnie produkowanego przez CZ pistoletu maszynowego Sa vz. 61 Skorpion.

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Broń Skorpion EVO III
Państwo Republika Czech (RCz)
Producent Česká Zbrojovka
Rodzaj Pistolet maszynowy
Prototypy 2002 - 2010
Produkcja seryjna 2010 - nadal
Kaliber Nabój 9 x 19 mm Parabellum
Długość (mm) 410
Masa (kg) 2,77
Pojemność magazynka 20/30
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 1100

Skorpion EVO III jest bronią samoczynno-samopowtarzalną działająca na zasadzie odrzutu zamka swobodnego. Strzela z zamka zamkniętego. Komora zamkowa EVO III wykonana jest z polimerów. Mechanizm uderzeniowy kurkowy, przełącznik rodzaju ognia-bezpiecznik skrzydełkowy, obustronny. Mechanizm spustowy umożliwia strzelanie ogniem pojedynczym, seriami trójstrzałowymi i ogniem ciągłym. Zasilanie z dwurzędowych magazynków z dwupozycyjnym wyprowadzeniem o pojemności 20 lub 30 naboi. Magazynki wykonane są z polimeru. Gniazdo magazynka u spodu komory zamkowej, przed chwytem pistoletowym. Kolba składana na bok broni, polimerowa. Lufa zakończona szczelinowym tłumikiem płomienia. EVO III wyposażony jest w cztery szyny zgodne ze standardem MIL-STD-1913. Na grzbietowej szynie standardowo mocowane są mechaniczne przyrządy celownicze składające się z muszki w osłonie i celownika przeziernikowego. Broń wyposażona jest w czteropołożeniowy przełącznik rodzaju ognia połączony z bezpiecznikiem pozwalający na prowadzenie ognia pojedynczego, 3-strzałową serię i ogień ciągły.

Użytkownicy:

Galeria: