FANDOM

Spike - izraelski system przeciwpancernych pocisków kierowanych firmy Rafael.
17443

Spike to system najnowszej, trzeciej generacji. Cena jednego pocisku to 100 000 dolarów. Jest on produkowany na licencji w Polsce przez MESKO.

Spike został skonstruowany specjalnie pod kątem wymagań sił lekkich, a więc połączenia wysokiej skuteczności z niewielką masą systemu, który może przenosić 2-osobowa obsługa (wyrzutnia i dwa pociski). Spike jest bronią "odpal i zapomnij".Posiada kamere telewizyjną CCD i noktowizyjną IIR.pracującą w zakresie 3-5 μm. W trybie "odpal i zapomnij" zasięg sięga 2,5 km. Możliwy jest także, dzięki łączu światłowodowemu między pociskiem i wyrzutnią, tryb ataku "odpal i koryguj". Polega on na tym, że przy strzelaniu na większy dystans operator obserwuje przesyłany światłowodem obraz z kamery w lecącym pocisku i wskazuje cel, gdy znajdzie się on w polu obserwacji. Możliwe jest dzięki temu prowadzenia ognia do celów za zasłonami terenowymi, zmiana punktu celowania czy zmiana celu.

ppk Spike można monować na trójnogu lub na lekkich pojeździe np. HMMWV, transporterach opancerzonych typu Rosomak, bwp BWP-RCWS-30 instalowane są specjalne wyrzutnie.

Użytkownicy: