FANDOM

Sten - pistolet maszynowy konstrukcji brytyjskiej z okresu II wojny światowej używany do lat 50-tych XX wieku.
Sten

Pistolet maszynowy Sten

Do projektowania Stena przystąpiono po upadku Francji w 1940 roku, kiedy to bezpieczeństwo Wielkiej Brytanii zostało zagrożone i pojawiła się potrzeba szybkiej produkcji wielkich ilości indywidualnej broni maszynowej w warunkach niedoboru surowców. Pistolety maszynowe były już w kampanii francuskiej masowo i z sukcesem wykorzystywane przez III Rzeszę. Nową broń opracowano wzorując się na niemieckim MP 40 i maksymalnie upraszczając konstrukcję oraz rezygnując z wszelkich części, które nie były niezbędne do działania i obsługi broni. Pistolet dostosowano do niemieckiej amunicji pistoletowej 9 x 19 mm Parabellum. W efekcie powstała broń o wyjątkowo prostej i taniej konstrukcji oraz skuteczna w działaniu.

STEN

Nazwa pistoletu pochodzi od nazwisk konstruktorów (Sheperd, Turpin) i pierwszych liter miejscowości Enfield, gdzie mieściła się fabryka broni. Pierwszy pistolet maszynowy w którym zamocowano tłumik.

Pistolet maszynowy Sten działał na zasadzie odrzutu zamka swobodnego. Zasilanie w naboje z dwurzędowego magazynka pudełkowego o pojemności 32 nabojów, przystawianego z lewej strony. Z prawej strony, naprzeciw magazynka znajdowało się okno wyrzutnika łusek. Do zabezpieczenia pistoletu przy zamku napiętym służyło wycięcie na rączkę zamkową w tylnej części komory zamkowej, a przy zamku zwolnionym – otwór w lewej ściance komory zamkowej (niektóre serie nie miały żadnego zabezpieczenia przy zamku zwolnionym). Przyrządy celownicze stałe, bez możliwości regulacji, ustawione na odległość 100 jardów (91 m): Celownik przeziernikowy oraz muszka przyspawana do komory zamkowej (Mk II) lub osłony lufy (Mk I, Mk III). Kolba metalowa doczepiana, występująca w kilku wariantach, bez chwytu pistoletowego (z wyjątkiem wersji Mk V). Mechanizm spustowy znajdował się w obudowie pod komorą zamkową, znajdował się w niej także przełącznik rodzaju ognia w postaci poprzecznego kołka przesuwanego w lewo lub prawo.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe:

  • Państwo: Wielka Brytania
  • Producent: Royal Small Arms Factory
  • Rodzaj: pistolet maszynowy
  • Prototypy: 1941
  • Produkcja: 1941 - 1946
  • Wyprodukowane egzemplarze: ponad 4 000 000szt.

Dane techniczne:Edytuj

  • Kaliber: 9 mm
  • Nabój: 9 x 19 mm Parabellum
  • Pojemność magazynka: 32 szt.
  • Długość: 762 - 857 mm
  • Szerokość: ...
  • Wysokość: ...
  • Masa całkowita: 4,32 kg
  • Zasięg skuteczny: 180 m
  • Prędkość początkowa pocisku: 305 - 365 m/s

Wersje:Edytuj

  • Mk I - pierwsza seria produkcyjna.
  • Mk II - najpowszechniejsza wersja karabinu z charakterystyczną perforowaną osłoną na części lufy.
  • Mk III - wersja najbardziej uproszczona technologicznie posiadająca rurową osłonę na całej długości lufy.
  • Mk V - wersja przeznaczona początkowo dla wojsk powietrzno - desantowych. Lepiej wykończona i wyposażona w drewnianą kolbę, chwyt pistoletowy oraz uchwyt do mocowania bagnetu.

Użytkownicy:Edytuj