FANDOM

Suchoj Su-7 (ros. Сухой Су-7) - samolot myśliwsko-bombowy konstrukcji radzieckiej.

Suchoj Su-7B 1

Samolot myśliwsko-bombowy Suchoj Su-7B

W związku z bardzo szybkim rozwojem samolotów o napędzie odrzutowym na przełomie lat 40-tych i 50-tych XX wieku biura konstrukcyjne w Związku Radzieckim (ZSRR) stanęły przed bardzo ważnym i trudnym i zadaniem zaprojektowania w krótkim czasie nowych odrzutowych samolotów bojowych. Najszybciej z tego zadania wywiązały się biura konstruujące samoloty myśliwskie oraz bombowe. Brakowało natomiast nowoczesnego odrzutowego samolotu szturmowego. Zadanie zbudowania takiego samolotu powierzono biurze konstrukcyjnemu Pawła Osipowicza Suchoja, które pracowało już w tym czasie nad naddźwiękowymi samolotami myśliwskimi w dwóch konfiguracjach - ze skrzydłami o zmiennej geometrii oraz trójkątnymi (płat delta), otrzymały one odpowiednio kody warunkowe „S” i „T”. Postanowiono więc zmodyfikować projekt myśliwca do wykonywania zadań szturmowych. W tym czasie na przełomie 1953 i 1954 roku opracowano gotowy eksperymentalny samolot myśliwski S-1, który po raz pierwszy w praktyce radzieckich samolotów naddźwiękowych został wyposażony w regulowany wlot powietrza i obracającą się poziomą jednostkę ogonową (kontrolowaną przez stabilizator). Podczas jednego z lotów testowych samolot ten osiągnął prędkość 2 170 km/h. Zachęcające wyniki testów w locie pozwoliły na rozpoczęcie budowy prototypowego samolotu Su-7.

Suchoj Su-7 w locie

Samolotu Suchoj Su-7BKŁ lotnictwa wojskowego Ludowego Wojska Polskiego w locie patrolowym

Konstrukcja duralowa, półskorupowa o przekroju kołowym. Płat stały o skosie 60° w układzie średniopłata. Wlot powietrza z przodu kadłuba. Kabina Hermetyzowana z fotelem wyrzucanym. Celownik radiolokacyjny i wyposażenie do lotów bez widzialności. Zbiorniki paliwa w kadłubie. Podwozie trójpodporowe z kołem przednim chowane w locie.

Suchoj Su-7B

Samolot Suchoj Su-7B lotnictwa wojskowego Związku Radzieckiego

Oblotu  pierwszego prototypu oznaczonego S-1 dokonano 7 września 1955 roku. Po raz pierwszy samolot zaprezentowano publicznie 24 czerwca 1956 roku na defiladzie lotniczej w Tuszyno pod Moskwą. Samolot odznaczał się potężnym kadłubem o przekroju kołowym i dużym skosem skrzydeł. W przedniej części kadłuba posiadał stożkowy chwyt powietrza. W dniu 19 października 1956 roku dokonano oblotu drugiego protoypu oznaczonego jako S-2. W 1957 roku rozpoczęto produkcję seryjną nowego myśliwca, która trwała do 1960 roku. Wyprodukowano łącznie 133 samoloty. W tym samym czasie 17 maja 1957 roku na podstawie zarządzenia szefa Sztabu Generalnego Sił Zbrojnych ZSRR, rozpoczęto tworzenie nowego rodzaju lotnictwa: lotnictwa myśliwsko-bombowego (ros. Истребительно-бомбардировочная aвиация). Kierownictwo lotnictwa zaproponowało OKB P.O. Suchoja stworzenie myśliwca bombardującego Su-7B opartego na Su-7. Oficjalnie stworzenie samolotu zostało ustalone dekretem Rady Ministrów ZSRR z 31 lipca 1958 roku. Pierwszego lotu nowego samolotu (oznaczonego roboczo S-22) dokonano w marcu 1959 roku, w tym samym roku rozpoczęto produkcję seryjną. W czerwcu 1960 roku pierwsze samoloty trafiły na wyposażenie lotnictwa wojskowego Armii Radzieckiej. Rok później w 1961 roku Suchoj Su-7B został po raz pierwszy zaprezentowany publicznie podczas pokazów lotniczych na lotnisku w Tuszyno. Następnie samolot wyeksportowano do 9-ciu krajów świata.

Do Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej (PRL) pierwsze samoloty wersji Su-7BM trafiły w liczbie 6 egzemplarzy w czerwcu 1964 roku i weszły do służby w 3 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Bydgoszczy. Dwa lata później w 1966 roku do Polski trafiło kolejnych 12 samolotów nowszej wersji Su-7BKŁ, w kolejnych latach kontynuowano dostawy tej wersji. Łącznie Polska otrzymała 45 maszyn tego typu, w tym 8 samolotów wersji szkolno-bojowej Su-7UMK. Wszystkie samoloty (za wyjątkiem 4szt. Su-7UMK, które trafiły do 7 Brygady Lotnictwa Bombowo - Rozpoznawczego w Powidzu razem z samolotami Suchoj Su-20, które nie posiadały własnej wersji szkolno-bojowej) trafiły do jednostki w Bydgoszczy.

W dniu 2 sierpnia 1966 roku oblatano eksperymentalny samolot Su-7IG o zmiennej geometrii skrzydeł bazujący na płatowcu Su-7. Skrzydła Su-7IG miały w locie możliwość ustawienia w dwóch skrajnych położeniach: do startu i lądowania na skos 30° oraz do lotu na skos 63°. Dzięki temu samolot miał małą prędkość lądowania, a jednocześnie dużą prędkość maksymalną i zasięg. W wyniku prac nad Su-7IG powstał samolot myśliwsko-szturmowy Suchoj Su-17 będący wersją rozwojową Suchoja Su-7B. Produkcję Su-7B w różnych wersjach zakończono w 1972 roku po wyprodukowaniu 1 715 egzemplarzy samolotu. W 1969 roku rozpoczęto produkcję jego następcy, samolotu Suchoj Su-17. Samolot został wycofany ze służby we wszystkich użytkujących go krajach świata.

Samolot Suchoj Su-7 LWP

Samolot Suchoj Su-7BKŁ w barwach lotnictwa wojskowego Ludowego Wojska Polskiego

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

  • Silnik: turboodrzutowy AL-7F-1
  •  Rozpiętość: 9,31 m
  • Długość kadłuba: 16,60 m
  • Wysokość: 4,15 m
  • Powierzchnia nośna: 34,0 m²
  • Masa własna: 8 370 kg
  • Masa całkowita: 13 043 kg
  • Prędkość maks: 2 120 km/h (2,0 Ma)
    Suchoj Su-7 Indie

    Samolot Suchoj Su-7BMK w barwach lotnictwa wojskowego Indii

  • Prędkość min: brak danych
  • Wznoszenie: brak danych
  • Pułap: 15 000 m
  • Zasięg: 1 130 km
  • Zapas paliwa: 2 615 l
  • Rozbieg: 1 350 m
  • Dobieg: 900 m
  • Uzbrojenie: 2 działka NR-30 kal.30 mm (zapas amunicji 70 szt. każde) i 6 zamków (2 podkadłubowe i 4 podskrzydłowe) na uzbrojenie podwieszane: wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych S-3K lub S-5 lub S-24, bomby 2 x 500 kg lub 4 x 250 kg lub 1 bomba atomowa RDS-4 lub zasobniki z działkami GSz-23L lub zbiorniki podwieszane zwiększające zasięg (w misjach rozpoznawczych), łączny udźwig uzbrojenia: 2 000 kg

Wersje:

  • Su-7 - pierwsza wersja seryjna, wersja myśliwska frontowa, trafiła wyłącznie do radzieckiego lotnictwa wojskowego. Wyprodukowana w latach 1957 - 1960 w ilości 133 szt.
  • Su-7B - wersja myśliwsko-bombowa. Produkowana w latach 1959 - 1962
  • Su-7BM - zmodernizowana wersja samolotu Su-7B. Posiadająca m.in. nowe wyposażenie pokładowe i silnik AL-7F-1 ze zwiększonym zasięgiem lotu. Produkowana w latach 1962 - 1965
  • Su-7U - dwumiejscowa wersja szkolno-bojowa samolotu Su-7B oblatana 25 października 1965 roku. Produkowana w latach 1965 - 1972
  • Su-7UMK - wersja eksportowa samolotu Su-7U. Produkowana w latach 1967 - 1972
  • Su-7BKŁ - ulepszona wersja samolotu Su-7B. Przystosowana do bazowania z lotnisk gruntowych, wyposażona w tym celu w płozy obok kół zapobiegające zapadaniu się w grunt. Produkowana w latach 1965 - 1972. Najliczniej wyprodukowana wersja samolotu
  • Su-7BMK - wersja eksportowa samolotów Su-7BM z pewnymi ulepszeniami projektowymi zaczerpniętymi z Su-7BKŁ. Produkowana w latach 1967 - 1971

Użycie bojowe:

Użytkownicy:

Bibliografia:

  • Władysław Stech "Samolot myśliwsko-szturmowy Su-7, TBiU nr 54" Wydawnictwo MON Warszawa 1978

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 13:54, sty 26, 2020 (UTC)IljinM.