FANDOM

Sudan - państwo w Afryce Północnej położone nad Morzem Czerwonym.
Emblem of Sudan.svg

Godło Sudanu

Flaga-sudanu

Flaga Sudanu

Sudan graniczy z Egiptem (ARE), Libią (WLADżLS)Czadem, Sudanem Południowym, Erytreą oraz Etiopią (FDRE).

W przeszłości Sudan był kondominium brytyjsko-egipskim, niepodległość proklamowano 1 stycznia 1956 roku.

Historia:

Błyskawicznie po odzyskaniu niepodległości doszło w kraju do konfliktu między zamieszkującą północną część kraju ludnością arabską i żyjącymi na południu ludami murzyńskimi.

W 2003 roku wybuchł konflikt w Darfurze spowodowany najazdami dżandżawidów (bojówki na wielbłądach) na czarnoskórych rolników. Walczący w prowincji żołnierze Sudanu złożeni głównie z Arabów popełniła wiele zbrodni wojennych. Za te zbrodnie i wspieranie dżandżawidów na kraj nałożono embargo na zakup broni. Embargo jest łamane przez Chińską Republikę Ludową (CHRL) oraz Białoruś (RB), które podpisały z Chartumem kontrakty zbrojeniowe już po wprowadzeniu embarga. W 2011 roku od Sudanu odłączyło się południe kraju i proklamowano nowe państwo: Sudan Południowy. Stosunki z Sudanem Południowym układały się niepomyślnie, a przyczyną konfliktu była nieuregulowana granica wzdłuż pól zasobnych w ropę naftową. W związku z tym dochodziło do walk granicznych, a 11 kwietnia 2012 roku Sudan ogłosił stan wojny z Sudanem Południowym. We wrześniu 2013 roku rozpoczęły się protesty przeciwko dyktatorskim rządom Omara al-Baszira. W Darfurze dochodzi do zatruwania źródeł wody i klęsk głodu. Działa tam misja pokojowa ONZ i Unii Afrykańskiej (UA).

Gospodarka:

Podstawą gospodarki sudanu jest ropa naftowa lecz jej wydobycie jest zagrożone ponieważ 70% sudańskiej ropy znajduje się w Sudanie Południowym, a obydwa kraje prowadzą wojne o zyski z tego surowca. 80% pracujących Sudańczyków zajmuje się rolnictwem które opiera się na hodowli bawełny, gumy arabskiej, wielbłądów i bydła. Prezydent Sudanu Omar Al-Baszir jest pierwszą głową państwa za którą ONZ wysłało list gończy z powodu zbrodni wojennych w Darfurze. Mimo tego przywódca odwiedza inne kraje afrykańskie które go nie zatrzymią ponieważ aresztowanie Sudańczyka spowodowałoby napięcia w całym regionie.

Sudan jest głównym Importerem  artykułów przemysłowych, maszyn, produktów chemicznych i lekarstw. Eksportuje głównie ropę naftową, sezam, bawełnę, gumę arabską, żywy inwentaż do: Chin (48%), Japonii (32,3%) i Indonezji (5,3%). Sudan Importuje żywność, pojazdy, sprzęt rafineryjny, odzież i leki głównie z: Chin (20,3%), Arabii Saudyjskiej (8,5%), Zjednoczonych Emiratów Arabskich (6,3%), Egiptu (5,6%), Indii (5,1%) i Włoch (4,1%).

Informacje

Dane podstawowe:

Prezydent Omar Al-Baszir
Stolica Chartum
Liczba ludności 30 890 000
Powierzchnia 1 886 068 km²
PKB całkowite 82,5 mld USD
PKB na osobę 2544 USD
język urzędowy Arabski, Angielski

Partie polityczne:

  • brak danych

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • nie istnieją

Armia:

Siły zbrojne Sudanu liczą 117 000 żołnierzy. Rezerwy wynoszą 85 000 mężczyzn. Sudańczycy uczestniczyli w wojnach z Izraelem, Czadem a obecnie z Sudanem Południowym. W czasie konfliktu w Darfurze Armia popełniła wiele zbrodni wojennych, a kraj nie może kupować legalnie broni. Mimo tego Federacja Rosyjska (FR) zrealizowała kontrakt z Chartumem na myśliwce i śmigłowce, lecz podpisano go przed wejściem embarga w życie. Białoruś (RB), Iran (IRI) oraz Chiny (CHRL) podpisują nadal kontrakty łamiąc prawo międzynarodowe.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Sudanu:

Biografie:

​Galeria: