Republika Sudanu Południowego (RSP), ang. Republic of South Sudan (RSS) - państwo socjalistyczne w Afryce Wschodniej bez dostępu do morza.

Godło Republiki Sudanu Południowego

Flaga Republiki Sudanu Południowego

Republika Sudanu Południowego graniczy od północy z Republiką Sudanu, od wschodu z Federalną Demokratyczną Republiką Etiopii (FDRE), od południa z Kenią, Republiką Ugandy i Demokratyczną Republiką Konga (DRK), a od zachodu z Republiką Środkowoafrykańską. Nie posiada dostępu do morza. Sudan Południowy podzielony jest na 32 stany oraz 83 hrabstwa.

W przeszłości Sudan Południowy był częścią Sudanu, niepodległość proklamowano 9 lipca 2011 roku.

Historia:

Okres w historii Sudanu Południowego przed przejęciem kontroli nad Sudanem przez Królestwo Egiptu jest słabo znany. Informacje oparte są na legendach plemiennych. Najsilniejsze z państw plemiennych na tym terenie utworzyło nienilockie plemię Azande, które obecnie stanowi trzecią liczebnie grupę etniczną w Sudanie Południowym. Przeszkody geograficznie zatrzymały granicę ekspansji islamu w północnym Sudanie, co w okresie kolonialnym sprzyjało rozprzestrzenianiu się chrześcijaństwa. W XIX wieku Sudan znalazł się pod władzą egipską, której zasięg rozszerzał się systematycznie na południe. Pierwszy etap ekspansji na Południu nastąpił w latach 70-tych.

W 1947 roku brytyjskie władze kolonialne planowały połączenie terenów Sudanu Południowego z obecną Ugandą, ale plany te przekreśliła konferencja w Dżubie. Od uzyskania niepodległości przez Sudan w 1956 roku południowy region kraju dążył do niezależności. Od 1983 roku działała lewicowa organizacja partyzancka Ludowa Armia Wyzwolenia Sudanu (LAWS) dążąca do niepodległości regionu. W tym samym roku wybuchła też trwająca ponad 20 lat wojna domowa, jeden z najbardziej krwawych konfliktów na świecie, który pochłonął 1,5 mln ofiar, kolejne 4 mln ludzi zostało przesiedlonych. Ten długi okres walk zakończyło dopiero podpisanie 9 stycznia 2005 roku porozumienia z sudańskim rządem, nadające 10 południowym prowincjom autonomię. Prezydentem kraju został Salva Kiir Mayardit. W grudniu 2005 roku przyjęto konstytucję, a także zaplanowano przeprowadzenie referendum niepodległościowego. Podpisane porozumienie ustalało wspólny zarząd i podział zysków z wydobycia ropy naftowej ze złóż na granicy Południa i Północy.

Republika Sudanu Południowego jest członkiem organizacji międzynarodowych: Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) oraz Unii Afrykańskiej (UA).

Informacje

Dane podstawowe:

  • Język urzędowy: angielski

    Mapa Republiki Sudanu Południowego

  • Stolica: Dżuba
  • Ustrój polityczny: republika socjalistyczna
  • Głowa państwa: prezydent Salva Kiir Mayardit
  • Powierzchnia: 644 329 km² (42. miejsce na świecie)
  • Liczba ludności: 13 026 129 (73. miejsce na świecie) - 2017 rok
  • Jednostka monetarna: Funt południowosudański

Partie polityczne:

  • Ludowy Ruch Wyzwolenia Sudanu (LRWS) - lewicowa, socjalistyczna

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • nie istnieją

Produkty przedsiębiorstw zbrojeniowych:

  • brak

Armia:

Siły zbrojne Republiki Sudanu Południowego stanowią powstałe na bazie Ludowej Armii Wyzwolenia Sudanu (LAWS) Siły Zbrojne Sudanu Południowego liczące 140 000 żołnierzy (stan na 2014 rok).

Sprzęt i uzbrojenie wojska Sudanu Południowego:

Służby porządkowe:

  • brak danych

Biografie:

Galeria:

Michał Iljin (dyskusja) 10:58, sty 5, 2020 (UTC)IljinM.