FANDOM

T-84 - czołg podstawowy konstrukcji ukraińskiej przełomu II i III generacji, gruntowna modernizacja czołgu T-80 wersji UD.

T84

Czołg podstawowy T-84

W czasach ZSRR miasto Charków, gdzie produkuje się czołg T-84 było jednym z największych i najważniejszych ośrodków przemysłu zbrojeniowego w całym Układzie Warszawskim. Właśnie na Ukrainie powstały czołgi T-34, T-44, T-54, T-55 oraz T-64. Rozwój i produkcja kolejnych wersji tego ostatniego wozu była zadaniem Charkowskiego Biura Konstrukcyjnego Morozowa (ChKBM) oraz Charkowskich Zakładów im. Małyszewa. W połowie lat 80-tych czołgowy ośrodek na Ukrainie rozpoczął produkcję najnowocześniejszych ówcześnie czołgów radzieckich T-80. Po upadku ZSRR, Ukraina dynamicznie włączyła się do walki o światowe rynki. Jeszcze w 1993 roku w ChKBM zapadła decyzja o kontynuowaniu rozwoju czołgu T-80. Rok później skończono kompletowanie pierwszego prototypu czołgu T-84. W jego nazwie można upatrywać nawiązania do słynnego charkowskiego T-64 z czasów świetności Związku Radzieckiego. Czołg T-84 brał udział w przetargach m.in w Grecji, Turcji i Malezji lecz został pokonany przez konkurencję. Dosyć niedawno czołg wygrał przetarg dla Królewskich Sił Zbrojnych Tajlandii. Zakupem T-84 jest zainteresowany Azerbejdżan i Bangladesz (LRB).
T-84

Czołg podstawowy T-84

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe:

  • Państwo: Ukraina
  • Typ pojazdu: czołg podstawowy
  • Załoga: 3 osoby
  • Prototypy: 1994
  • Produkcja: 1994 - do chwili obecnej
  • Wyprodukowane egzemplarze: ...

Dane techniczne:

  • Uzbrojenie główne: armata gładkolufowa KBA-3 kal. 125 mm
  • Uzbrojenie dodatkowe: sprzężony z armatą km KT-7.62 kalibru 7,62 mm, przeciwlotniczy km KT-12.7 kalibru 12,7 mm
  • Silnik: wysokoprężny, 6-cylindrowy KMDB 6TD-2 o mocy 1200 KM
  • Pancerz: stalowy, kompozytowy, reaktywny
  • Długość: 7,08 m (kadłuba)
  • Szerokość: 3,77 m
  • Wysokość: 2,21 m
  • Prześwit: ...
  • Masa całkowita: 46 000 kg
  • Prędkość maks.: 70 km/h (na szosie), 50 km/h (w terenie)
  • Zasięg: 450 km (na szosie), 350 km (w terenie)
  • Zapas paliwa: 1200 l

Wersje:Edytuj

T-84 Opłot - wersja prototypowa stworzona na potrzeby przetargu na nowy czołg dla Grecji. W porównaniu z pierwotną wersją nowy czołg miał nową wieże spawaną z płyt walcowatych, stal pancerną o wysokich parametrach i zwiększoną grubość osłony czołowej. Ponadto na czołgu zamontowano pancerz reaktywny Nóź, nowe boki kadłub i układ jezdny osłonięty fartuchami. Czołg posiadał zmodyfikowane przyrządy kierowania ognia. Jeszcze w 1999 nowa wersja czołgu weszła na uzbrojenie Ukraińskich wojsk lądowych lecz w przetargu w Grecji czołg przegrał z Leopardem 2.

T-84oplotm

T-84 Opłot-M

T-84 Jagatan - wersja rozwojowa stworzona po to aby ponownie podjąć rywalizację na rynku pancernym. Uzbrojenie czołgu stanowi armata KBM-2 120 mm z lufą 50 kalibrów. Uzbrojenie jest dostosowane do standardów NATO. Czołg wziął udział w przetargu na nowy czołg dla Turcji lecz przetarg ten został odwołany, a Turcja zdecydowała się opracować własny czołg.
Czołg T-84M Opłot

Czołg T-84 Opłot-M dla Tajlandii w nowym pikselowym kamuflażu

T-84 Opłot-M - Najnowsza wersja zaprezentowana w 2008 roku. Nowa wersja ma nowy panoramiczny celownik dowódcy, będący dominującym elementem jego sylwetki. Jest to urządzenie dzienno-nocne, zintegrowane z dalmierzem laserowym. Montując nowy celownik zrezygnowano z charakterystycznej i znajdującej się w poprzednich wersjach wieżyczki dowódcy ze sterowanym odległosciowo wkm 12,7 mm. Wkm KT-12,7, został przeniesiony na nowe stanowisko, znajdujące się z tyłu wieży. Reszta elementów systemu kierowania ognia nie została zmieniona. W odróżnieniu od poprzednich wersji T-84, Opłot-M posiada zwiększony pancerz. Pancerz T-84 Opłot-M waży ok. 50 ton. Najbardziej narażone na ostrzał elementy czołgu zostały osłonięte pancerzem reaktywnym Noż-2. Opłot-M uzbrojony jest w armatę KBA-3 kalibru 125 mm. Szybkostrzelność tej wersji T-84 wynosi 9 strz./min. Czołg wyposażono w optoelektroniczny system przeciwdziałania - ukraiński odpowiednik Sztory o nazwie Warta. Czołg ten wygrał swój pierwszy zagraniczny przetarg w Tajlandii.

Użytkownicy:Edytuj

Użytkownik:Dominikier35 19 Czerwiec 2013 14:11