FANDOM

Typ 99 - współczesny czołg podstawowy konstrukcji chińskiej III generacji, następca czołgów Typ 80 oraz Typ 96.
Typ 99

Czołg podstawowy Typ 99

Wprowadzenie do produkcji w 1997 roku pierwszego chińskiego czołgu III generacji Typ 96, którego linia rozwojowa sięgała starszych chińskich czołgów poprzedniej generacji nie zakończyło prac rozwojowych nad tego typu pojazdami w Chińskiej Republice Ludowej (CHRL). Postanowiono zaprojektować zupełnie nową konstrukcję mającą dorównać osiągami technicznymi czołgom zachodnim. Za podstawę posłużyła zmodernizowana wersja rozwojowa prototypowego czołgu Typ 90 oznaczona jako Typ 98G wyprodukowana w niewielkiej ilości. Typ 90 zaprojektowany na początku lat 90-tych stanowił częściową kopię radzieckiego czołgu T-72 i nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej.

Typ 99 tył

Widok na tylną część czołgu Typ 99

Typ 99 china

Czołg podstawowy Typ 99 w terenie

Typ 99 jest zbudowany w typowym dla czołgów układzie konstrukcyjnym. Armata gładkolufowa kal. 125 mm wraz z automatem ładowania oraz podwozie zostały w całości wzięte z prototypowego czołgu Typ 90-II. Z armatą sprzężony jest karabin maszynowy kal. 7,62 mm, ponadto na wieży zainstalowano przeciwlotniczy wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm. Z armaty można wystrzeliwać również przeciwpancerne pociski kierowane (ppk) oraz szereg innych pocisków produkcji chińskiej, rosyjskiej lub byłych państw Układu Warszawskiego. Dzięki zainstalowaniu nowego potężnego silnika o mocy 1 500 KM wszystkie osiągi Typ 99 w porównaniu z Typ 96 uległy znaczącemu wzrostowi nadając mu stosunek mocy do masy 27,78 KM/ tonę. Załogę pojazdu stanowią trzy osoby (dowódca, kierowca i strzelec). Czołg posiada warstwowy stalowo-kompozytowy pancerz główny oraz dodatkowy pancerz reaktywny. Podobnie jak w przypadku prototypu Typ 98, czołg Typ 99 jest wyposażony w zintegrowany laserowy system zakłócania JD-3, składający się z dalmierza laserowego, ostrzegawczego czujnika opromieniowania laserem LRW oraz bojowego generatora kwantowego LSDW. Typ 99 stanowi równorzędną konstrukcję w porównaniu do czołgów zachodnich oraz rosyjskiego czołgu T-90 najnowszych serii.

Produkcję seryjną czołgu Typ 99 rozpoczęto w 2000 roku, rok później trafił on do uzbrojenia i wraz z wcześniejszym czołgiem Typ 96 stanowi obecnie trzon jednostek pancernych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (ChALW), gdzie stopniowo wypiera starsze konstrukcje.
Typ 98

Czołgi podstawowe serii przedseryjnej Typ 98 podczas defilady wojskowej w Pekinie

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

  • Uzbrojenie główne: armata gładkolufowa ZPT-98 kal. 125 mm (zapas amunicji: 42 szt.)
  • Uzbrojenie dodatkowe: sprzężony z armatą km Typ 86 kal. 7,62 mm, przeciwlotniczy wkm W85 kal. 12,7 mm oraz 12 wyrzutni granatów dymnych kal. 81 mm
  • Silnik: wysokoprężny, 8-cylindrowy MB 871 Ka-501 o mocy 1 500 KM
  • Skrzynia biegów: brak danych
  • Pancerz: zasadniczy wielowarstwowy stalowo - kompozytowy, spawany z płyt walcowanych oraz dodatkowy pancerz reaktywny
  • Długość: 10,92 m (całkowita), ... m (kadłuba)
  • Szerokość: 3,37 m
  • Wysokość: 2,20 m
  • Prześwit: 0,47 m
  • Masa całkowita: 54 000 kg
  • Prędkość maks.: 80 km/h (na szosie), 60 km/h (w terenie)
  • Zasięg: 450 km, 700 km (z dodatkowymi zbiornikami)
  • Zapas paliwa: brak danych

Wersje:

  • Typ 98 (Typ 90-III) - wersja przedseryjna wyprodukowana w niewielkiej ilości 40szt.
  • Typ 99 (ZTZ-99) - pierwsza wersja produkcyjna wyposażona w silnik o mocy
  • Typ 99G (ZTZ-99G) - wersja wyposażona w nowy system obserwacji oraz nowy system ochrony aktywnej
  • Typ 99A (ZTZ-99A) - zmodernizowana wersja produkcyjna wyposażona m.in. w nowy system celowniczy, nowy aktywny bojowy system informacji i kierowania ogniem, radar milimetrowy, nowy pancerz reaktywny oraz zintegrowanego systemu kierowania pojazdem. Opracowana w 2007 roku

Użytkownicy:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 08:23, lip 13, 2016 (UTC)IljinM.