FANDOM

Polski karabin maszynowy będący modyfikacją PKM.Produkowany jest w zakładach mechanicznych Tarnów.Do 2011 wyprodukowano ok.1000 egzemplarzy broni.
Ukm

UKM-2000P

HistoriaEdytuj

W momencie przystąpienia Polski do NATO pojawił się problem przystosowania broni znajdującej się na uzbrojeniu SZ RP do standardowej amunicji natowskiej. Po wprowadzeniu na stan SZ RP karabinka automatycznego wz. 1996 Beryl (5,56×45 NATO), pistoletu WIST-94 i pistoletu maszynowego wz. 84  Glauberyt, postanowiono opracować nowy ukm. Konstrukcję oparto na sprawdzonym ukm PKM.Podstawową zmianą była zmiana amunicji 7,62×54 mm R na natowską 7,62×51 mm i taśmy ciągłej na rozsypną natowską M13 (jej polskim odpowiednikiem jest taśma GSM-01). Nowa taśma i amunicja pozwoliły uprościć konstrukcję karabinu poprzez zastosowanie bezpośredniego dosyłania amunicji. Karabiny maszynowe systemu UKM-2000 mogą być używane na dotychczasowo używanych podstawach 6T5, a wersja pokładowa montowana w miejscu PKT. W 2000 roku powstały prototypy karabinów maszynowych UKM-2000P (standardowy ukm), UKM-2000D (wersja desantowa ze składaną kolbą) i UKM-2000C (pokładowy karabin maszynowy wyposażony w elektrospust). Badania kwalifikacyjne (państwowe) zakończono w 2001.Bron używana była przez Polskich żołnierzy w Afganistanie i Iraku.

Budowa broniEdytuj

UKM-2000 jest bronią samoczynną.Zasada działania oparta o odprowadzanie gazów prochowych przez boczny otwór w lufie. Ryglowanie przez obrót zamka. Mechanizm spustowy umożliwia tylko ogień ciągły.Zasilany z taśmy M13 lub polskiej GSM-01. niedopuszczalne jest stosowanie niemieckiej taśmy DM13 (pomimo że także ona jest zgodna ze STANAG).Jeśli UKM-2000 jest używany jako ręczny karabin maszynowy,stunabojowa taśma
Plxxi 08
przechowywana jest w blaszanej skrzynce amunicyjnej.Jako ciężki karabin maszynowy używana jest 200-nabojowa taśma.Masa skrzyni wynosi 8 kg.Karabin posiada lufę szybkowymienną, zakończoną szczelinowym tłumikiem płomieni. Przyrządy celownicze składają się z muszki stałej i nastawnego celownika krzywkowego.

WersjeEdytuj

  • UKM-2000(P)- wersja standardowa
  • UKM-2000D - wersja desantowa ze składaną kolbą
  • UKM-2000C - czołgowa wersja,montowana na KTO Rosomak i Humvee 
  • UKM-2013 - modyfikacja przeprowadzona w 2013 roku,jeszcze nie wprowadzona do użytku

UżytkownicyEdytuj

Użytkownik:Dominikier35