FANDOM

W+F Mg. 51 - uniwersalny karabin maszynowy konstrukcji szwajcarskiej.

Mg51 wf 2

W+F Mg. 51

Karabin W+F Mg. 51 stał się przepisowym karabinem maszynowym armii szwajcarskiej od 1950 roku. W 1943 roku w zakładach zbrojeniowych Waffenfabrik (W+F) i Schweizerische Industrie Gesellschaft (SIG) rozpoczęto prace nad karabinem maszynowym który zastąpił by w armii szwajcarskiej ckm-y Maxim i rkm-y Furrer M25. Konstrukcje obydwóch firm bazowały na niemieckim ukm-ie MG 42

Pracami w W+F kierował A. Kipfer. Jego zespół zbudował w latach 1943 - 1950 cztery prototypy oznaczone liczbami 44, 46, 47 i 48. Ostatni z nich został w grudniu 1950 roku wprowadzony do uzbrojenia armii szwajcarskiej jako Maschinengewehr 51 (Mg. 51).

Opracowano także wersje czołgową montowaną na czołgach: Pz. 55, Pz. 57, Pz. 61, Pz. 68. Mg. 51 jest bronią samoczynną.  Zasada działania oparta o krótki odrzut lufy. Mg. 51 strzela z zamka otwartego. Zamek ryglowany ryglami rozchylnymi, składa się z tłoka zaporowego i trzonu zamkowego. Wyciąg sprężynujący znajduje się w tłoku zaporowym, wyrzutnik suwliwy również umieszczony w tłoku zaporowym jest uruchamiany w momencie uderzenia trzonu zamkowego z zderzak sprężynowy tylca (łuski wyrzucane są do dołu). Mechanizm uderzeniowy bijnikowy, rolę bijnika pełni trzon zamkowy. Mechanizm spustowy tylko do ognia ciągłego. Bezpiecznik nastawny, włączony unieruchamia zaczep zamka. 

Mg. 51 zasilany jest przy pomocy metalowej taśmy segmentowej. Każdy segment taśmy mieści 50 naboi. Jeśli jest używany jako rkm pojedynczy segment taśmy jest umieszczony w cylindrycznym pojemniku mocowanym do lewej strony komory zamkowej. Zasilanie lewostronne, donośnik przesuwakowy napędzany rolką umieszczoną na trzonie zamkowym, taśma przesuwa się zarówno przy odrzucie jak i przy powrocie zamka.

Lufa ciężka szybkowymienna, zakończona tłumikiem płomieni i odrzutnikiem. Lufa umieszczona jest w osłonie. Pod osłoną, za urządzeniem wylotowym umieszczony jest dwójnóg. Czołgowa wersja Mg. 51 jest wyposażona w trójnóg.

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

Użytkownicy:

Użytkownik:Dominikier35 10 Lipiec 2013 13:11