FANDOM

WA-111 "Szkwał" (ros. ВА-111 "Шквал") - torpeda konstrukcji radzieckiej o napędzie rakietowym.
WA-111 Szkwał

Torpeda WA-111 Szkwał

Torpeda WA-111 "Szkwał" została zaprojektowana na początku lat 70-tych XX wieku w Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich (ZSRR) jako pierwsza na świecie torpeda wykorzystująca zjawisko superkawitacji i wyposażona w silnik rakietowy w celu osiągnięcia dużej prędkości oraz zasięgu. Wynikało to z przeznaczenia torpedy, jakim miało być zwalczanie okrętów podwodnych oraz zespołów okrętów nawodnych (np. grup uderzeniowych lotniskowców) za pomocą głowicy jądrowej o mocy 150 kT.

Torpeda jest napędzana silnikiem rakietowym na paliwo stałe i porusza się w bąblu gazowym wytworzonym wokół korpusu, dzięki czemu nie napotyka oporu lepkościowego wody i może rozpędzić się do prędkości 200 węzłów (370 km/h). Z przodu korpusu znajduje się kawitator, czyli element wytwarzający wokół torpedy niszę superkawitacyjną. Za kawitatorem znajdują się dysze wyprowadzające gazy z silnika, co pozwala na zasilenie i powiększenie niszy superkawitacyjnej. Silnik rakietowy wyposażony jest w dyszę o zmiennym wektorze ciągu. Torpeda jest sterowana zdalnie (telesterowana) za pomocą kabla elektrycznego łączącego torpedę z okrętem podwodnym. Przewód jest rozwijany ze szpuli umieszczonej pomiędzy silnikami startowymi torpedy.

29 listopada 1977 roku torpeda została przyjęta na uzbrojenie Marynarki Wojennej ZSRR. Początkowo wyposażona była jedynie w głowicę jądrową, w latach późniejszych opracowano wersję wyposażoną w głowicę konwencjonalną o ładunku 210 kg materiałów wybuchowych. W 1992 roku opracowano wersję eksportową oznaczoną "Szkwał-E" przeznaczoną do zwalczania okrętów nawodnych.

Inbformacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

  • Silnik: rakietowy
  • Długość: 8,0 m
  • Kaliber: 533,4 mm
  • Masa głowicy bojowej: 210 kg
  • Masa całkowita: 2 700 kg
  • Prędkość maks.: 200 węzłów
  • Zasięg: 13 km

Użytkownicy:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 17:31, sty 5, 2019 (UTC)IljinM.