FANDOM

620px-Royal Coat of Arms of the United Kingdom.svg

Godło Wielkiej Brytanii

800px-Flag of the United Kingdom.svg

Flaga Wielkiej Brytanii

Zjednoczone Królestwo (ang. United Kingdom), Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (ang. United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland) - państwo w Europie Zachodniej położone na Oceanie Atlantyckim.

Wielka Brytania znajduje się na wyspie Wielka Brytania oraz na północnej części wyspy Irlandia. Guernsey, Jersey i Wyspa Man, posiadają odrębny status dependencji Korony brytyjskiej i nie wchodzą w skład Zjednoczonego Królestwa.

Wielka Brytania jest członkiem organizacji międzynarodowych: Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ), w której Wielka Brytania jest stałym członkiem Rady Bezpieczeństwa oraz Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO), ponadto należy także do grupy ośmiu najbardziej uprzemysłowionych państw świata (G-8).

Kraj ten był również zaliczany do najbardziej wpływowych członków w Unii Europejskiej do 2016 roku, kiedy to w wyniku referendum przeprowadzonego Wielka Brytania rozpoczęła procedurę opuszczenia tej organizacji określaną jako Brexit (skrót od: brytyjskie wyjście). Wielka Brytania jest mocarstwem posiadającym broń atomową.

Informacje

Kraj Wielka Brytania
Stolica Londyn
Głowa państwa Elżbieta II
Szef rządu David Cameron
Liczba ludności 62 300 000
Powierzchnia (km²) 244 820
PKB na osobę (USD) 38 592
Jednostka monetarna funt szterling (£, GBP)
Największe miasta
  • Londyn 7 172 091
  • Birmingham 970 892
  • Glasgow 629 501

Armia:

Brytyjskie Siły Zbrojne - składają się z marynarki wojennej, wojsk lądowych i sił powietrznych. W 2006 r. liczyły 429 500 żołnierzy (195 900 w służbie czynnej, 191 300 w rezerwie i 42 300 w rezerwie ochotniczej). Wielka brytania posiada około 200 głowic atomowych.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Wielkiej Brytanii:

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

Produkty zbrojeniowe:

Służby porządkowe:

Galeria: