FANDOM

Vepr2
Wepr (Вепр, ukr. dzik) – ukraiński karabin szturmowy, konwersja AK-74 do układu bullpup zaprezentowana w 2003 roku.

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Broń Wiepr
Państwo Ukraina
Rodzaj Karabin automatyczny
Prototypy 2003
Produkcja seryjna 2003 - nadal
Kaliber Nabój 5,45 x 39 mm
Długość (mm) 702
Masa (kg) 3,45
Pojemność magazynka 30
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 600 - 650
Vepr
Po rozpadzie ZSRR Ukraina odziedziczyła rozbudowany przemysł zbrojeniowy. Wśród istniejących na Ukrainie przedsiębiorstw zbrojeniowych brakowało jednak producentów indywidualnej broni palnej. Jednocześnie istniała potrzeba zastąpienia znajdującego się na uzbrojeniu niektórych jednostek karabinów AKM (jednostki pierwszorzutowe używają AK-74).

W 2003 roku zaprezentowano prototyp karabinu Wepr. Jest to konwersja AK-74 do układu bullpup. Zmiany obejmowały usunięcie kolby i zastąpienie jej stopką mocowana bezpośrednio do komory zamkowej, przeniesienie chwytu pistoletowego przed magazynek. Rękojeść przeładowania przeniesiono z suwadła na tłoczysko. Dźwignia przełącznika rodzaju ognia/bezpiecznika została w starym miejscy, po prawej stronie komory zamkowej. Karabin jest zasilany z magazynków wymiennych z AK-74. Przyrządy celownicze mechaniczne, z lewej strony komory zamkowej znajduje się standardowy montaż celownika optycznego. W następnych latach prezentowano egzemplarze Wepra wyposażone w celownik kolimatorowy i granatnik podwieszany kalibru 40 mm Wepr jest bronią samoczynno-samopowtarzalną w układzie bullpup. Automatyka broni działa na zasadzie odprowadzania gazów prochowych. Zamek ryglowany przez obrót (dwa rygle). Komora zamkowa tłoczona z blachy stalowej. Rękojeść przeładowania po lewej stronie broni, porusza się w wycięciu łoża. Mechanizm spustowy z przełącznikiem rodzaju ognia. Skrzydełko przełącznika rodzaju ognia/bezpiecznika po lewej stronie komory zamkowej, przed stopką kolby. Magazynek łukowy, o pojemności 30 naboi. Przyrządy celownicze mechaniczne. Kolba i łoże polimerowe.

Użytkownicy: