FANDOM

ZiS-151 (ros. ЗиC-151) - terenowy 3-osiowy samochód ciężarowy konstrukcji radzieckiej z okresu po II wojnie światowej.

ZiS-151 (2)

Terenowy samochód ciężarowy ZiS-151

Samochód ciężarowy ZiS-151 został opracowany w 1946 roku w fabryce Zawod imieni Stalina (ZiS) noszącej obecnie nazwę Zawod imieni Lichaczowa (ZiŁ) na potrzeby Armii Radzieckiej w celu zastąpienia ciężarówek Studebaker US6 dostarczanych do Związku Radzieckiego (ZSRR) w okresie II wojny światowej w ramach umowy Lend-Lease oraz częściowo ciężarówek ZiS-6.

ZiS-151 (1)

Terenowy samochód ciężarowy ZiS-151

Konstrukcja ZiSa-151 była typowa dla samochodów ciężarowych. Samochód zbudowano w układzie jezdnym sześciokołowym z napędem na wszystkie koła (6X6). Z przodu pod wysuniętą maską umieszczono silnik benzynowy ZIS-121. Za silnikiem znajdowała się metalowa kabina kierowcy (szoferka). Do 1950 roku kabina była konstrukcji o konstrukcji drewniano-metalowej z wytłoczonym dachem ze sklejki. Za kabiną kierowcy umieszczono drewnianą z elementami stalowymi skrzynię ładunkową z otwieraną tylną burtą. ZiS-151 był pierwszym radzieckim samochodem ciężarowym z napędem na wszystkie osie. W tylnej części samochodu znajdował się specjalny zderzak umieszczony na tym samym poziomie co przedni, który umożliwiał pokonywanie trudnych odcinków wraz z innymi tego typu samochodami pracującymi jako pchacze.
ZiS-151 BM-24

Samochody ZiS-151 z wyrzutniami pocisków rakietowych BM-24 należące do wschodnioniemieckiej Narodowej Armii Ludowej (NAL)

ZiS-151

Muzealny egzemplarz samochodu ZiS-151

Pierwsze dwa prototypy samochodu powstały w 1946 roku w oparciu o amerykańską ciężarówkę Studebaker US6. Wiosną był gotowy pierwszy prototyp samochodu z podwójnymi tylnymi kołami oznaczony jako ZiS-151-2, a jesienią drugi prototyp oznaczony ZiS-151-1. Latem 1947 roku przeprowadzono serię testów porównawczych w terenie amerykańskich trzyosiowych samochodów Studebaker, International M-5 oraz krajowych ZiS-151-1 i ZiS-151-2. Podczas nich ZIS-151-1 na oponach 10.50-20 wykazał lepszą przejezdność i wyższą średnia prędkość na drodze, za wyjątkiem jazdy po podmokłym gruncie. Opony jednośladowe przeszły „obok toru” i wymagały mniej energii do utrzymania toru jazdy niż podwójne. Jednak Armia Radziecka, która miała stać się głównym użytkownikiem nowych pojazdów nalegała na zastosowanie podwójnych tylnych kół. W kwietniu 1948 roku rozpoczęto produkcję seryjną ciężarówki. Do 1950 roku ZiS-151 posiadał kabinę o konstrukcji drewniano-metalowej i był wyposażony w silnik benzynowy ZiS-120 o mocy 90 KM (poźniej w ZiS-151). ZiS-151 został przyjęty na wyposażenie Armii Radzieckiej, w której używany był jako podstawowy typ samochodu ciężarowo-terenowego, do początku lat 60-tych, kiedy to został zastąpiony w tej funkcji przez swego następcę terenowy samochód ciężarowy ZiŁ-157. Poza Związkiem Radzieckim używany był przez niektóre wojska Układu Warszawskiego w tym Ludowe Wojsko Polskie (LWP). Pojazd produkowano w kilku wersjach, oprócz podstawowej wersji skrzyniowej pojazd stał się podwoziem bazowym dla zabudów specjalistycznych jak np. wyrzutni pocisków rakietowych BM-14BM-24 oraz starszych wyrzutni BM-13 (popularna Katiusza), ciągnik siodłowy ZiS-151B, nadwozia furgonowe, cysterny paliwowe i wodne, żuraw samochodowy ADK-III. Ponadto na podstawie podzespołów samochodu opracowano transporter opancerzony BTR-152 (ZiS-152). Łącznie do 18 września 1958 wyprodukowano 149 600 egzemplarze samochodu ZiS-151 dla Związku Radzieckiego oraz na eksport, głównie dla użytkowników wojskowych. Samochód ZiS-151 charakteryzował się prostą i bardzo niezawodną konstrukcją, jednak słabo radził sobie w grząskim, błotnistym i podmokłym terenie.

Autocysterna АЦ-4-151

Autocysterna АC-4-151 zabudowana na samochodzie ZiS-151

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

  • Silnik: gaźnikowy, 6-cylindrowy, rzędowy ZiS-121 o mocy 92 KM
  • Skrzynia biegów: 5 biegowa, manualna
  • Pancerz: brak opancerzenia
  • Długość: 6,93 m
  • Szerokość: 2,32 m
  • Wysokość: 2,31 m/ 2,74 m (z plandeką)
    Zis 151 sylweta

    Sylwetka samochodu ciężarowego ZiS-151 w dwóch rzutach

  • Prześwit: 0,26 m
  • Masa własna: 5 880 kg
  • Masa całkowita: 10 080 kg
  • Prędkość maks.: 55 km/h
  • Zasięg: brak danych
  • Zapas paliwa: 2x150 l (300 l)

Wersje:

  • ZiS-151 - wersja podstawowa
  • ZiS-151A - wersja wyposażona we wciągarkę linową umieszczoną pomiędzy maską, a zderzakiem
  • ZiS-151B - wersja ciągnik siodłowy

Użytkownicy:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 17:50, lut 22, 2020 (UTC)IljinM.